Jdi na obsah Jdi na menu
 


Neobyčejná historie posledních let, Prof. PhDr.Stanislava Kučerová,CSc.

22. 9. 2021

Neobyčejná  historie  posledních  let

Prof. PhDr.Stanislava Kučerová,CSc.

 

V 60. letech došlo u nás  k ideologickému „tání“.  Zastánci občanských práv a svobod se dostávali stále více do sporů s vedoucími představiteli strany a vlády, v jejichž rukou veškeré řízení společnosti splynulo. Napětí  mezi konservativními představiteli mocenského centra  a svobodomilovnými  literáty vyvrcholilo na sjezdu  Svazu československých spisovatelů  v červnu  roku 1967. Snad nejkritičtější referát tu  tehdy  přednesl Ludvík Vaculík.

 

Zabýval se otázkou zneužívání moci. Moc korumpuje osoby vládnoucí i ovládané. Odsuzoval nerovnost občanů, jiné postavení  členů strany  a  jiné postavení  nestraníků. Odmítal poddanskou dušičku ovládaných i holdování  vládcům.  Kritizoval rozpory mezi dikcí Ústavy a jednáním stranických orgánů. Odmítal zásahy moci v oblasti kultury, omezování svobody slova, cenzuru, všemocný stranický dozor. Vyjádřil podiv nad tím, že  lid sice jako by uchopil býka za rohy, ale přesto nepřestal být kopán. A že socialismus za 20 let  nevyřešil ani jedinou lidskou otázku.

 

Reformní hnutí vyvrcholilo  o rok později „Pražským  jarem“. To bylo ovšem  intervenčním  vstupem armád pěti spřátelených socialistických států  potlačeno. Zavládla  urputná  nápravná dogmatická  provládní „normalizace“. Postupně  sice slábla, ale  v podstatě  vydržela dalších 20 let. Až v listopadu 1989 došlo k převratu.  Byl všeobecně vítán  s nadějí a v očekávání, že  nešvary režimu budou  konečně odstraněny a napraveny. Že socialismus získá více žádoucí nedogmatické  racionality i vstřícné lidskosti.

 

Nestalo se tak.  Vůdčí představitelé převratu ohlásili „návrat do Evropy“ a „vítězství pravdy a lásky“. To první znamenalo návrat do kapitalistických struktur Západní Evropy a USA,  tedy  zrušení  dosavadního budování  socialismu a  obnovu  někdejšího  kapitalismu. I když si to  jen málokdo přál. A ke všemu  kapitalismu neoliberálnímu. Peníze, dříve  prostředek směny zboží a služeb, se staly samoúčelným cílem k vlastní sebereprodukci (lichvou, spekulacemi) a k vytváření stále nových peněz v množství mnohonásobně větším, než odpovídá reálné produkci výroby. Nejenže neokonomické sféry života jsou degradovány k bezvýznamnosti, ale i reálná ekonomika se octla ve vleku ničivého bujení finančního kapitálu. Nerovnoměrný ekonomický růst na úkor morálky a ostatních hodnotově normativních zřetelů má dalekosáhlé důsledky i na poli mezilidských a mezinárodních vztahů.  Bankovní kapitál se v 70. a 80. letech zbavil všech omezení, finanční podnikání se osvobodilo od všech regulí. Svoboda vytěžit z peněz maximum způsobila rozvrat kulturních archetypů, které se utvářely po tisíciletí. Etika se stala přežitkem, společnostzískala přívlastek postmorální. Dřívější orientace na platné normy a nadosobní celky byla vystřídána sebestředným individualismem. Zástup humanisů varoval.  Ale bezvýsledně

 

 A tak máme  neoliberalismus a  kapitalistickou svobodu. Ale to je  svoboda bez řádu a bez odpovědnosti.  Bez citu, vkusu, ohledů. Bez kulturních tradic. Svoboda ke zlému překřikuje, odstrkuje a potlačuje svobodu k dobrému.  To ona  přinesla privatizaci a restituci, největší přesun majetku v novodobé české historii. Největší přesun  majetku  převážně za pomoci  nečestných a  nepoctivých, mafiánských  způsobů a praktik.

Nenaplnil se a nemohl se naplnit  ikonický slogan  převratu - o „vítězství pravdy a lásky“. Nezaujatý  pozorovatel  bez nejmenších pochyb prohlásil: „Nezvítězila pravda, nezvítězila láska. Zvítězily prachy.“  A  jeden z největších kritiků minulého režimu, citovaný  literát Ludvík Vaculík, také v polistopadové době  postupně prozřel a řekl: „Po pádu komunismu se vrátily důvody a příčiny, pro které vznikl.“

 

Avšak  přibyly i příčiny a důvody  nové. Globální. Touha  po zisku a ideály bezpracného života jsou lhostejné k  devastaci přírody i nespravedlnosti a  k  nesouměřitelné nerovnosti mezi lidmi.  

 

K brutalitě, surovosti, k vulgárnosti a oplzlosti. Jsou lhostejné k rozkladu  státu a duchovního bohatství jeho obyvatel  i k historické  paměti národa.  Bez nejmenších výčitek svědomí  rozsévají dnešní strůjci dějin  loupeživé  nepřátelství, drancování a zbraně  mezi národy a přivolávají zkázu  života  na celém světě. Jejich vinou přibývá a houstne soumrak civilizace. A pečeť rozkladu civilizace nese i rozporů plné přijetí  dnešní  hrozivé pandemie coronaviru.

 

Během staletí své historie se Evropa postupně zbavovala řady  nehumánních  přežitků. Současný soumrak civilizace nás však zbavuje i  mnoha  pozitivních hodnot. Nechceme se vracet  k přežitkům minulosti, ale  těžce  postrádáme skutečné, nadčasové   hodnoty, kterými se vyznačovala ještě nedávná  léta. Současné období oficiální vlády neoliberalismu  pod líbivými hesly přineslo jen  hluboký a stále pokračující rozklad dosavadní kultury, způsobu života,  kulturního dědictví. Je  jistě  nutno  kriticky soudit všechny hodnoty, ke kterým před neoliberalismem Evropa dospěla. Ale skutečné hodnoty  je nutno  chránit, střežit,  předávat mládeži.  Jen ony jsou zabezpečením lidské existence  a její kulturní úrovně v přítomnosti i v budoucnosti.