Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zrod nového státu. Československo a „pruty Svatoplukovy“

20. 11. 2021

Zrod nového státu. Československo  a  „pruty Svatoplukovy“

Prof. PhDr.Stanislava Kučerová, CSc.

 

28.říjen 1918 – hvězdný den našich  novodobých dějin – den osvobození od 300leté  nadvlády habsburské monarchie a den vzniku samostatného Československého státu.

Ten den nejvíce poznamenal generaci mých rodičů. Přicházela na svět na přelomu 19. a 20. století. Dospívala za války a po ní, v prvních letech budování  republiky. Do osvobozené vlasti a do nového, samostatného státu vstupovala jako do svého životního jara s veškerým elánem, důvěrou a radostí svého mládí.

 

Kokardy, jásot, na praporu prapor, srdce se v dálku rozletí. Jak je to krásné překonati zápor, a býti, růsti, stavěti“... (V. Dyk)

I přísahal jsem já, národ československý, svobodný a živý, že chci býti národ spravedlivý“...

                                                                                                            (S. K.Neumann)

 

Jedinečné okamžiky v dějinách národa i v životě jednotlivců

Mnohé zastihl převrat ještě ve školních lavicích. Účastnili se neutuchajících oslav: vítání legionářů i navrátilců z války, kterým se  přeběhnout k legiím nepodařilo. Vysazovali „lípy svobody“ na počest strůjců svobody, Masaryka, Beneše, Štefánika a Wilsona. Těm lípám už brzičko bude 100 let. Dívky šily a vyšívaly národní kroje, podle vzorů z etnografických sbírek v muzeích. Největšímu zájmu se   těšil kroj kyjovský, piešťanský,  některé jihočeské. Dechové kapely vyhrávaly, dny byly plny pochodových  písní, krojovaných skupin, uniforem legionářů a Sokolů. Jaká to byla společná radost a hrdost společně pochodovat v průvodu na počest národa a vlasti, jeho představitelů, jeho symbolů, jeho tradic, hesel a vizí budoucnosti! Mladí se chystali na všesokolský slet, první v  republice, někteří skládali proslovy pro tábory lidu, jiní deklamovali verše o účasti legionářů  ve válce, která právě skončila.

 

Od moře k moři stojí germánská vojska. Od moře k moři hluboké podzemní valy, příkopy, kde sídlí smrt...České i slovenské děti, synové národa...vy všichni, jimž dopřála  nevlídná  jinak sudba nosit české i slovenské jméno, nezapomínejte  a buďte živi  svatým ohněm vroucných a hrdinských srdcí, jež bila i chladla pro vás i pro vaše děti v bezmezné lásce  i oběti u Zborova!“ (R. Medek)

 

Na Chemin des Dames hotovo k boji, padesát tisíc jich stojí...to hoši jsou z Podřipska, od Šumavy, to Pražská chasa a Hradecka děti, to chlapci z Hané a zpod Hostýna, z Tater a zpod Beskyd a od Těšína...ti všichni  přišli sem za práva národů, rovnost a svobodu životy klást...Teď na Chemin des Dames, daleko od vlasti na tisíc mílí vlá jejich prapor červenobílý...“ (A.Horák)

Moji rodiče prožili  konec první světové války a vznik  samostatného Československa ve svých domovech, v Lupenici a v  Příkazích, vesnicích  v Podorličí na  Rychnovsku- Kostelecku. Seznámili se na  táboru lidu k 28. říjnu  a  k výročí zrušení roboty. Tatínek, student, tam měl také jeden z proslovů. Psal pak mamince 3 roky básně a poté se vzali, v Praze u sv. Ludmily. Dávali si darem knížky. Mám doma krásné vydání „Mistra Kampana“, dvoudílnou antologii „Česká lyra“ a „Česká epika“,  snad všechna Zeyerova díla. Každá knížka  je  s krásným věnováním tatínka mamince nebo maminky tatnkovi.

 

Byla to doba vlády slova. Slovo utvářelo atmosféru doby. Arne Novák líčí, jak ještě před osudnou světovou konflagrací naši básníci, Machar, Bezruč, Dyk, předvídali blížící se bouři a ukazovali, na kterou  stranu patří český člověk. Když  jim  válečná cenzura bránila v přímém projevu, vytvořili si řeč jinotajů a  výmluvných narážek. Přesto neušli pronásledování a žalářování. V květnu 1917 vyšel památný „Manifest českých spisovatelů“. Iniciativu měl Jaroslav Kvapil, zaštítil svou autoritou  Alois  Jirásek. Získali 130 podpisů našich literátů  na podporu a souhlas. Poprvé tak  byl ve staré vlasti zveřejněn Masarykův  československý osvoboditelský program.

Z vězení k svému podpisu na „Manifest českých spisovatelů“ poslal Viktor Dyk svou slavnou báseň „Země mluví“, s varovnými verši: „Opustíš-li mne, nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš.“

 

Jako za války, tak i po převratu  se hlavní osvětový úkol otvíral pro spisovatele národního směru, dříve již zapomínané. Např. Sládek, Čech, Krásnohorská, ale hlavně Jirásek byli znovu aktuální.

 

K  nim se přidávali i mladší a mladí, např. Sova, Šrámek, Křička.  Ale i vědci podporovali snahy národně osvoboditelské a budovatelské. Např. historik J.  Pekař, sociolog E. Chalupný, filolog J. Zubatý.  Masaryk od počátku svého působení podporoval literární hnutí za povznesení národa. Oceňoval úlohu českých spisovatelů např. v rozhovorech s Jar. Kvapilem, který byl po ukončení války vyslán do Paříže, aby tu čekal na příjezd T.G.Masaryka z Ameriky a připravil jeho příjezd do Prahy.  Do Paříže přijel prezident Masaryk 7.prosince, do Prahy 21.prosince 1918. Mezi těmi daty jednal s politiky a navštívil legionáře v Darney.

 

Na pražském nádraží měl uvítací proslov A. Jirásek. Masaryk mu odpověděl:  „Jsem poctěn, že Vámi osobně jsem vítán, že jsem vítán spisovatelem, který je zároveň s politiky představitelem českého národa. Vy máte nemenší zásluhy o uskutečnění cílů vytčených než my, političtí pracovníci... Nastává nám práce, práce společná. Každý nastupte na své místo, neboť každý – i malý – může přispět k vybudování československé demokracie.“

 

A v souhlase s tímto přesvědčením řekl A. Heydukovi: „Přišel jsem k Vám, abych vzdal poctu našemu nejstaršímu literátu a básníku. Doznávám, že jsem tím chtěl projevit a projevuji, že stát bez základu literatury a umění by nebyl stát pevný, a hlavně by nebyl stát nový.“ To bylo 5.června 1920.

 

Ale už o rok dříve vyšel zákon o zřizování  veřejných knihoven, obecních, městských, krajských a národních. Naše země si vytvořila  nejhustší síť knihoven v celé Evropě.

Tatínek  ukončil  pražskou přírodovědeckou fakultu   někdy v  polovině 20.let,  v době, kdy byla v českých zemích nadprodukce  absolventů vysokých škol. A tak přijal místo učitele v Hlohovci, městečku v povážské nížině na Slovensku. 

Slovenských učitelů bylo dosud málo. Mnozí se Slováky teprve stávali. Jejich babičky sice neuměly ani slovo maďarsky, jejich matky však již  vystupovaly jako Maďarky. Ve sboru školy, na kterou tatínek nastoupil, byla Slováků čtvrtina. ostatní byli Češi.  Vztahy ve sboru byly přátelské nebo alespoň korektní, vztahy s rodiči a žáky srdečné. Nešlo o žádnou „čechizaci“. Jazyk československý byl na Slovensku zaveden ve znění slovenském a čeští učitelé měli povinnost složit zkoušku ze slovenského jazyka. Vesměs chápali své učitelské poslání velmi odpovědně, jako misi k nápravě škod, způsobených  odnárodňovacím útlakem minulého režimu. O neznalosti svědčí výrok renomovaného akademika, že „Češi neměli na Slovensku co dělat“,  stejně jako názor filmové hvězdy, která ve svých memoárech uvedla, že „na Slovensko byli  posíláni   lidé za trest a pro neschopnost.“

 

Bydleli jsme v nájmu  v  přízemí řadového domku. Za ním a  jeho dvorkem se táhla   podlouhlá zahrádka a za ní  vinohrad. Bylo tu plno rajčat, cibule, paprik i vína. A úzký pruh obdělávané půdy za domem  končil  u  příčné  cesty, k níž  se sbíhaly vinohrady od  všech  ostatních  řadových domků.  U cesty stála  dřevěná socha sv. Floriána, ochránce vinohradů. Chudák,  byl vinohradníky holemi a klacky  trestán, když  se neurodilo. Tady jsem si hrála s  malými dětmi domácích, Igorkem a Timotkem a dozor nad námi měla  školačka Alžbetka. A já jsem  se doma učila  mluvit  česky, s dětmi slovensky,  a  vůbec mi nepřišlo, že je to nějak jinak. Tatínek se  kromě učení a příprav na výuku  věnoval ochotnickému divadlu. Pamatuji se, že  tu režíroval  Medkova „Plukovníka  Švece“ a Vrchlického „Noc na Karlštejně“.

 

Ale stala  se divná věc.  Maminka  v den  výročí vzniku republiky s úžasem spatřila protičeskou  demonstraci. Hnětla právě  těsto na svém  kuchyňském stole pod otevřeným oknem a viděla na ulici   dva průvody. Ten jeden vedl starosta obce, představitel  Hlinkovy  ĺudové strany. Provolávali heslo „autonomie“. Ten druhý průvod, který přicházel z druhé strany, vedl  starostův  rodný bratr, představitel komunistické strany. Ta  zase  nechtěla Čechům odpustit zmaření poválečného pokusu zřídit Slovenskou republiku rad a  přičlenit ji  i s Podkarpatskou Rusí k SSSR.

 

Průvody se halasně míjely,  v obou se křičelo, hulákalo, hrozilo. Maminka si zapamatovala jedno  heslo:  „Nech murár učí naše deti, ak nieto našich učitelov dosť.“ Korunu  protičeské kampani nasadil pan děkan, když z kazatelny varoval Čechy, aby po 18. hodině  nevycházeli, že neručí za jejich bezpečnost. Chápalo se to jako výzva k pogromu, a tak žákyně z židovských rodin, které věděly, co je pogrom, přiběhly nabídnout  naší rodině úkryt ve vlastních příbytcích.

 

V rodině se tradovalo, proč  jsme po  třech letech opustili povážskou nížinu a usadili se v podhůří v českém pohraničí. Prý  kvůli mým anginám  a na radu vynikajícího dětského lékaře Brdlíka v Bratislavě. Ten tu působil již 11 let, ale  v té době  se  také  chystal Slovensko  opustit. Stal se  pak v Praze uznávaným odborníkem. Nedovedu dnes posoudit, nakolik při našem stěhování  šlo skutečně o mé zdraví a nakolik byli mí rodiče v novém, nečekaně složitém prostředí zklamáni. Já jsem tu získala první  téma k celoživotnímu  přemýšlení: Češi a Slováci.

                                                             

Od dob probuzení národů (naše národy se probouzely k svébytnosti v područí cizí nadvlády, rakouské a uherské) pociťovali Češi a Slováci, že patří k sobě. Vyjadřovali to jejich společní buditelé. Ján Kollár řekl: „Ze Slováků nic nebude, z Čechů a Moravanů též nic, ostanou-li zlomky osamostatnělé. Spojí-li se však svorně v jedno tělo, budou-li spolu držeti, spolu působiti, směle všem pohromám a útokům odolají, na jich řeč a národnost se valícím“ (1832).  Palacký se Šafárikem byli téhož mínění. Karel Havlíček Borovský napsal: „Slovensko, osvobozené z maďarského područí, by se stalo časem první zemí československou, odtamtud by vyšlo znovuzrození Čech a Moravy, odtamtud vůdcovství a síla celého kmene československého“ (1848). O 20 let později to spojení vyjádřil J. M. Hurban na slavnosti kladení základního kamene 

Národního divadla v Praze: „Byv pozván ke dni tohoto národa – chtěl jsem říci českého, chtěl moravského a slezského, ale bylo by to dlouhé slovo a nevyčerpávalo by přece pojem, řeknu tedy českoslovanského, neb i my k vám náležíme, my vaši jsme, vy naši jste. Neb my  jsme  všichni Slované – českoslovanského národa“(1868).

 

Po zániku Velkomoravské říše přesunulo se jádro budoucího západoslovanského  státu do Čech. Maďarský vpád  oddělil  Slováky, kteří zůstali v maďarském područí dlouhá staletí. Hlubší spojení Čechů a Slováků tím však přerušeno nebylo. Život z obou břehů řeky Moravy se často těsně prolínal.

Od dob husitské reformace byla na Slovensku spisovným jazykem „bibličtina“, český jazyk. Úředním jazykem byla ovšem maďarština.  O ustavení samostatné slovenštiny a o jazykovou odluku se přičinili r.1844  Ludevít Štúr se svými spolupracovníky. Vyhlásili zároveň, že péče o kulturu domácího jazyka v žádném případě neznamená, že se chtějí odtrhnout  od českých bratří.  Šlo jim o intenzivnější integraci obyvatel Horních Uher, katolíků a evangelíků  i odnárodněného zemanstva  a o lepší možnost čelit maďarskému pronásledování pročeského  Kollárova panslavismu. Vyhnout se mu  jazykovou  nezávislostí na Češích.   

V 19. století hledali Češi a Slováci společné kořeny, společnou minulost, usilovali o prohlubování vzájemnosti. Idea integrativní, zcelovací převažovala nad ideou diferenciační, odlišovací. Je přirozené, že v době válečných nebezpečí a útrap jasně dominovala idea integrativní, idea společného boje Čechů a Slováků, československého národa za svobodu a samostatnost.

T.G.Masaryk si československý národ nemusel teprve „vymyslet“, jak vykládají pomlouvači. Idea byla dlouhodobě  mezi buditeli všeobecně tradovaná. Najdeme ji i v proslulé „Martinské deklaraci“ z 30. října 1918: „Slovenský národ je čiastka i rečove i kulturno-historicky jednotného československého národa. Na všetkých kultúrnych bojoch, ktoré viedol český národ a ktoré ho urobili známym na celom svete, mala účasť i slovenská vetev.“

 

Češi a Slováci měli společné buditele, zpod Tatier se chodilo do Prahy studovat na vysoké školy, na českých  středních školách maturovalo  v 2. polovině 19. století  přes  1000  slovenských studentů, protože  Maďaři  Slovákům  školy  zavřeli. Jednota československého národa se zdála samozřejmá. A přece, společní vlastenci podcenili vliv té skutečnosti, že většina slovenského obyvatelstva žila pod dlouholetou maďarskou nadvládou. Inteligence se buď pomaďarštila nebo snila o autonomii. Nikoli o československém národě  a státu. Po převratu přišli na místa Maďarů Češi.  A mnozí Slováci  se neztotožnili s představou, že jsou součástí státního národa,  že nejsou jen  menšinou,  a dál toužili mít autonomii. A Češi jim ji  nechtěli dát.

 

Vznik nového státu po 1. světové válce otevřel nové, dříve neznámé a netušené problémy. Nepřátelé nového státu, ctitelé starého mocnářství, iredenta maďarská. Němci v českém pohraničí. Všichni se sešli v útocích proti Československu a neváhali zpochybňovat  i   oprávněnost slovenské  spoluúčasti na jeho  existenci. V konfliktním napětí se diferenciační tendence zvrhla až v separatismus, integrativní v centralismus. Předválečné Masarykovy dohody s krajanskými spolky v Americe, Clevelandská z r.1915 a Pittsburská z r.1918, byly  ahistoricky a neobjektivně zneužity jako doklad o nedodržení  úmluv a o příkoří, které Slováci utrpěli tím, že nedostali autonomii.

Přesvědčivé analýzy  té neobjektivity podali např. JUDr. Katarína  Zavacká, vědecká pracovnice SAV  pro  obor státu a práva  nebo  Ing. Augustin Marko, předseda Slovenské společnosti na obranu demokracie a humanity.                                                                                     

 

Moji rodiče byli svědky toho, že při 10. výročí vzniku ČSR, kdy  např. v Brně byla obdivována „Výstava  soudobé  kultury“  jako výstava  deseti  úspěšných let ČSR, v Hlohovci demonstrovali luďáci a komunisté za autonomii.

Těchto  odstředivých tendencí využil i  Hitler při svém  pozdějším  tažení s cílem rozbít a zničit  Československou  republiku. Z Čech a Moravy udělal ponižující okupovaný  bezprávný  protektorát, Slovensko okázale povýšil na Slovenský štát,  s vlastní vládou a zdáním samostatnosti

                                                                       

Po  2. světové válce jsme –  my „děti první republiky“ -  prožili 9. květen  1945  spolu s rodiči jako  druhý hvězdný okamžik života  našeho národa ve 20. století. Maminka mi tehdy,  počátkem května,   vyndala z krabic svůj kroj.  Táborský, kozácký.Vyžehlila jej a  byla  šťastná, že budu mít  v čem chodit do průvodu. V  kroji, který vyšívala po 1. válce, na oslavu vzniku  Republiky.  Teď to bude na oslavu  návratu  Republiky. Máme zase Československo.

 

Snažili jsme se, po  boku  svých rodičů,  obnovit  předválečný  stát  v nových poměrech, s novými historickými zkušenostmi.  Jako středoškolská funkcionářka jsem v programové činnosti  postrádala  spolupráci se Slováky. Napsala jsem do jejich  středoškolských nástěnných novin, jmenovaly se „Telegram“. Redaktor můj příspěvek otiskl pod názvem „Dopis z Česka“ a vedle toho mi poslal soukromý dopis. Objasnil mi, čeho jsme si většinou nebyli vědomi, že válečná zkušenost česká a slovenská je jiná. Hitlerovci si dali záležet při realizaci hesla „Divide et impera!“  „Následky okupácie sú u Vás úplne iné, ako na Slovensku.  Vy ste  boli omedzovaní temer vo všetkom. My len v čiastkach a aj to tak rafinovane, že priemernému človekovi nebolo možné skutkový stav prehliadnúť. Preto vzbudzoval u Vás každý riadok tlače, každá vyhláška, film, divadlo reakciu, ba cítili jste fašizmus aj tam, kde ho azda nebolo. U nás riešil sa problém český, židovský – Slováci dostali zamestnaní, bolo peňazí – bolo čo aj kúpiť, preto dnes tolká nedovera k novej štátnej forme, tobož, keď konsolidácii predbiehala vojna a vojnové události.“ (20. 10. 1946)

                                                                        

Takže, můžeme rekapitulovat

Slovensko bylo  po zániku Velké Moravy součástí Uher, v jejichž rámci nebylo nikdy  sobě vlastní politickosprávní jednotkou. Asimilační útlak se stupňoval, jejich národnost byla oficiálně popřena.  Od r.1918  se stalo součástí  Československé  republiky, po Mnichově 1938 autonomní částí  společného,  leč okleštěného státu, po 14. březnu 1939  samostatným státem, bez Čechů. 

Po 2. světové válce  se stalo znovu součástí Československé republiky a získalo vlastní ústavní národní orgány. Nad ideou jednoho národa o dvou větvích nabývá  postupně  vrchu představa dvou blízkých  národů.

Po roce 1969 postoupila decentralizace  k federativnímu uspořádání společného státu.

Po převratu 1989  rozkladné tendence  dále  vzrostly. Vedly až k druhému dělení Československa, k zániku společné Československé republiky, ke vzniku dvou malých nástupnických států.

Vlastenci z Čech, Moravy i Slovenska  svými konferencemi a sborníky z konferencí  v uplynulém dvacetiletí usilovali  - při respektování svébytnosti -  udržet i neochvějnou vzájemnost Čechů a Slováků.

 

Košický profesor historie Ondrej Halaga upozornil na to, že  už Velká Morava byla předobrazem československé státnosti a  že  prastarý motiv Svatoplukových prutů  je stále aktuální. Jsou zapsána slova Svatoplukova, s kterými se r.894 loučil se svými syny:

Zůstanete-li v lásce a svornosti, nepřátelé vás nikdy nepřemohou. Budete-li se však svářit a říši rozdělíte, budete od nepřátel potřeni a moc vaše bude zlomena.“ Nerušit,  nedělit  svazek Svatoplukových synů, mají-li zůstat silní.

Ale jako  se  v nové době  nepřátelům vždycky osvědčilo  heslo „Divide et impera“,  rozkladných  interpretací Svatoplukova odkazu  není prost ani středověk, doba Svatoplukovy vlády.

Východořímský císař zdůraznil kladně  význam Svatoplukova vzkazu synům. Oceňoval Velkou Moravu jako překážku rozpínavosti Západořímské říše (Franků, Bavorů aj.) a přál si, aby Velká Morava zůstala zachována. 

Zato  letopisci a kronikáři, zapisovači  ve službách Západořímského císaře v tom odkazu viděli  Svatoplukovu věrolomnost a navádění synů k nepřátelství k  Západořímským sousedům a  k nevážnosti k míru, který oni svými zbraněmi chtěli nastolit.

Slovenský profesor Halaga  oceňuje „historii jako učitelku života“  a ukazuje, že i dnes  je třeba dávat pozor,  jak  které mocnosti  na  dělení „prutů Svatoplukových“  záleží. Snažme se „pruty Svatoplukovy“ držet  vždycky pohromadě. Snažme se  o  porozumění  a o  vzájemnost Čechů a Slováků.