Jdi na obsah Jdi na menu
 


To není xenofobie

31. 12. 2021

To není xenofobie

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Na okraj globálních paktů o migraci

 

Co cítím k arabské kultuře? Mám ráda maurský sloh, maurské chrámy, paláce, zahrady. Ve španělské  Andalusii je můžeme dodnes obdivovat. Vážím si toho, že arabští učenci ve středověku dochovali a zprostředkovali Evropě  řeckou antiku, filozofii a vědu.  

A k tomu nám dali desítkovou soustavu a arabské číslice, zprostředkovali papír z Číny, zavedli bezplatné školy, lékařské operace, umělé zavodňování, náboženskou snášenlivost. Zasloužili se jedním slovem o pokrok v Evropě. A připomeňme ještě  krásu pohádek „Tisíce a jedné  noci“ a  veršů  „U studny Zemzem.“ Ale to vůbec neznamená, že souhlasím s migrací utečenců z arabských zemí.

Poznali jsme, že dějiny tvoří pásmo přespletitých křížících se dějů. Po  řadě staletí je i arabská kultura  dnes  jiná, vyznávají ji jiní, jinde a jinak, ponejvíc v několika arabských zemích. Pro nás zdálky spojuje tyto země hlavně jejich náboženství, islám, ale i ten se  u nich vyznává  různě, s  odlišnostmi ve věrouce i v normách  pro životní praxi. Je nepopiratelným faktem, že to byly nejdříve evropské a pak světové mocnosti, které tak či onak způsobily v řadě arabských zemí současný  neutěšený stav,  bezvládí, nepokoje, války, bídu, celospolečenský rozvrat. Válečné konflikty a revoluce  proti autoritářským režimům, které měly nastolit  demokratickou  vládu,  se pravidelně zvrtly v revoluce za radikální islám v pojetí té které sekty. A státy, které až dosud relativně dobře prosperovaly (máme  o tom zprávy očitých svědků),  se rozpadly v kolbiště znepřátelených  kmenů a  nesnášenlivých náboženských sekt. Jsme zpraveni o tom,  jak se dnes žije  přijímá výzvy zvěstovatelů  „lepšího života“, který  je  prý možno najít v Evropě.  Života bez válek, v klidu a míru a v blahobytu. A tak exil!  Dobrovolné vyhnanství! Opustit rodnou zemi a nastoupit dobrodružnou, nebezpečnou, předlouhou pouť za lákavou vidinou!  

Exil známe  z dějin,  dokonce i velice  nedávných. Politické  konflikty, zápasy o moc a  poté násilí vítězné strany vytvářejí situaci plnou nejistoty a neklidu. Stojí proti sobě noví uchvatitelé moci  a jejich oponenti, disidenti. Být disidentem,  mít jiné politické přesvědčení a vyvíjet jiné politické aktivity, než které současná vláda vyžaduje, je nebezpečné. Za vyhrocených podmínek hrozí násilné persekuce  ze strany vládnoucí  moci  a  pronásledovaným nezbývá,  než  opustit vlast, odejít do exilu a žádat  v cizí zemi ochranu a azyl. To ovšem není případ současné  masové  migrace. To jen prospěcháři  z iniciování a provádění migračního  přemísťování  to tak vysvětlují a dožadují se (z propagačních důvodů) lidskosti, humánního pochopení a podpory údajně  pronásledovaných.

 

V současné době se valí do Evropy   tisíce imigrantů z arabských zemí, z Blízkého východu i z Afriky. Ne desítky ani stovky politických uprchlíků, jak  to bylo v minulosti, ale lavina nepředvídatelného rozsahu. Muži, ženy, děti, všichni  podstupují strastiplnou cestu po souši i po moři. Obětují své úspory, aby získali  průvodce či převáděče a dopravce. Snad  všudypřítomná blízkovýchodní  válka  probudila beduinské sklony někdejších kočovníků?  Hledají „zaslíbenou zemi“, jako kdysi Mojžíš, prchající se svým lidem z Egypta?  Přijmou tu „zaslíbenou zemi“  v Evropě vděčně, i když  vyznává jiná  přesvědčení a  nic nedbá na  Alláhovu vůli? Přijmou přístřeší v Evropě „s úctou a láskou“ (jak čteme opakovaně v arabských pohádkách) nebo se skrývanou nenávistí a  s odhodláním pomstít všechny křivdy a všechna příkoří, kterých se nositelé euroamerické civilizace na arabských národech dopustili? Nevíme. Kdo z těch imigrantských zástupů splňuje podmínky pro udělení azylu a kdo nikoli? Nevíme. Teprve dodatečně to prý budou Evropané zjišťovat a kdo podmínky nesplní, bude vrácen zpátky. Svědčí to nejen  o nedostatku předvídavosti, racionality, ale  i lidské ohleduplnosti na straně těch, kdo se nepokusili od počátku  imigrační proud nejen  diferencovat a legalizovat, ale v té zarážející kvantitě imigrantů tomu „stěhování národů“ předejít.

 

Dědictví evropské kultury nás zavazuje. Naším úkolem je ctít evropské kulturní tradice, rozvíjet je  a chránit. Nedopustit multikulturní „tavící kotel“, v němž se promísí s kulturami jinými a zanikne  ve své podstatě, ve svém charakteru, ve svém poslání. Naším vyznáním není údajný multikulturalismus, míchání a míšení kultur bez respektu k jejich odlišnostem, ale interkulturalismus, úcta  ke kultuře vlastní a  psnaha poznat, respektovat, ocenit kultury jiné, teré vznikly v jiných zemích a tam také patří.

 

Myslím, že Evropská unie imigraci z islámských zemí  naprosto  nezvládá. Přeléváním obyvatel z kontinentu na kontinent není možno řešit následky rozvratu  arabských států. Naopak. Války v arabských státech  je zapotřebí co nejdříve  ukončit, pak  běžencům  umožnit vrátit se do vlasti, domů, a pomoci  jim znovu si prosperující státy vybudovat. Podle jejich, nikoli podle našich představ.  A naši kulturu  nepřestat chránit, neobětovat ji, neprodat.  Ale střežit!