Situace ve škole v Bílině se zhoršuje a je neúnosná.
Situace ve škole v Bílině se zhoršuje a je neúnosná.
Učitelé i zaměstnanci jsou unaveni, navíc problémy dělají i rodiče
https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika
© Fotolia / Christian Schwier
10:53 28.01.2020
Situace na základní škole za Chlumem v Bílině, jež se nachází ve vyloučené lokalitě, je už neúnosná. Tamní vedení i učitelé jsou zoufalí, jelikož ve škole narůstá agresivita jak žáků, tak i jejich zákonných zástupců. Chtějí tedy situaci řešit a rozhodli se, že pomocí otevřeného dopisu obrátí na ministerstvo školství, předsedu vlády i na poslance.
Ředitelka dané školy Barbora Schneiderová uvedla, že se atmosféra na základní škole nelepší, spíše naopak – je kritická.
„Situace už je kritická, kázeňské problémy a agresivita žáků jsou tu na denním pořádku. Od začátku školního roku nebyl jediný den, kdy bychom neměli některého z žáků v ředitelně nebo bychom nemuseli přivolávat jeho rodiče,“ nastínila.
Z tohoto důvodu chce vedení školy spolu s jejími učiteli okamžité řešení situace, a sice změnu legislativy. Celou věc neusnadňuje ani to, že škola v boji s neposlušnými žáky a jejich agresivními rodiči nemůže nic dělat. Žáci si navíc z kázeňských opatření nic nedělají: „Naši zaměstnanci čelí vulgárním útokům denně. Kázeňská opatření jako třídní či ředitelská důtka nebo trojka z chování pro ně nejsou žádný trest. Berou to jen jako číslo na papíře.“
Svou roli v celé věci hraje i to, že se škola nachází ve vyloučené lokalitě, a tak do ní chodí hodně žáků ze sociálně slabých rodin. Některé rodiny sice se školou spolupracují, jiné to však zcela odmítají.
„Děti na prvním stupni by se přitom mnohdy chtěly něco naučit, rodina jim ale často neumožňuje, aby chodily poctivě do školy, měly pomůcky nebo s námi jezdily na výlety,“ řekla ředitelka.
Schneiderová tak poukazovala na skutečnost, že problém někdy spočívá právě v rodičích. „Máme spoustu dětí, které vycházejí už v 7. ročníku a říkají nám, že nikam dál nepůjdou, že nemají důvod, máma s tátou přece také tak fungují. Je to opravdu pocit zmaru,“ konstatovala.
Problémy trvají už dlouho
V daném případě je také nutné zmínit, že všechny tyto problémy trvají dlouhodobě. Připomeňme například loňský případ, který byl i medializován. Jedna z tamních žákyň dala facku svému učiteli, za což následně dostala trojku z chování.
Dalším příkladem nesnadné situace je i případ, kdy žáci ničí vybavení školy – o přestávce například „oloupali“ obklady na stěnách toalety. Přitom si byli dost dobře vědomi toho, že právě toalety jsou místem, kam učitelé nevidí.
„Na záchody nemůžeme a ani nechceme nijak vstupovat, je to intimní zóna, ale žáci moc dobře vědí, že je to místo, kam učitel nevidí. Často se nám stávalo, že tam docházelo k šikaně. Od loňska jsme proto zavedli opatření, kdy má jeden z učitelů dozor před toaletami a pouští tam děti postupně,“ dodala k věci ředitelka.
Jakési vyvrcholení a pomyslná „poslední kapka“ přišla loni v prosinci. Tehdy totiž žáci do třídy přinesli petardy a nechali je tam úmyslně explodovat. „To pro nás byla poslední kapka. Uvědomili jsme si, že tento problém vlastními silami nevyřešíme,“ přiznala smutně ředitelka.
Škola žádá o pomoc
Z tohoto důvodu se základní škola rozhodla obrátit se s žádostí o pomoc na město. Před několika dny se tak za tímto účelem v Bílině uskutečnila schůzka, na níž se sešli zástupci školy, rady města, policie, sociálního odboru, OSPOD a úřadu práce. Cílem bylo najít řešení problému.
„Chceme škole pomoci. Rada města odsouhlasila, že jí poskytne sociálního pedagoga, který bude s problémovými dětmi pracovat. Legislativa nám toho ale povoluje velmi málo,“ prozradila místostarostka města Marcela Dvořáková.
Řešení – vzít část finančních příspěvků?
Dvořáková dále připouští, že škola navíc nemůže problémové žáky vyhodit. Stojí si také za tím, že se na věci nic nezmění, a to minimálně do doby, dokud rodiče problémových dětí nepřijdou o část finančních příjmů. Na mysli má přitom třeba sociální dávky.
„Zákon škole umožňuje maximálně opatření v podobě snížené známky z chování, ale to pro tyto žáky není žádný trest, ještě se pak učitelům vysmívají. Jenže vzdělání je povinné a problémové žáky škola vyhodit nemůže. A na finanční prostředky rodičům nikdo nesáhne,“ uvedla Dvořáková s tím, že jde o začarovaný kruh.
Změna legislativy a problémy s rodiči
Dle místostarostky by mohla pomoci i změna legislativy. Dvořáková poukazuje na to, že existuje spousta věcí, které zákon neřeší, ale řešit by je měl. „Děti, které se dnes opravdu chtějí učit, jsou bité na tom, že učitelé musí neustále pracovat s lajdáky. Ti přesně vědí, jaká mají práva, ale už je nezajímá, jaké mají povinnosti,“ míní.
I přesto, že se škola snaží pro vzdělání žáků dělat maximum, zřejmě to nestačí. Na základce dokonce funguje i školský parlament či nejrůznější preventivní programy. Proč o to však není zájem? „Vždy ale můžete pracovat jen s těmi, kdo o to stojí. Vše je na bázi dobrovolnosti,“ vysvětlila.
Vedení školy a učitelé však neřeší jen problémy s dětmi. Neusnadňují jim to často ani jejich rodiče, které je mnohdy velmi těžké dostat do školy. „Přitom situace už se zdaleka netýká jen školy, ale nás všech, kteří v Bílině žijeme. Když to na půdě školy zvládneme a problém vyřešíme, děti se domluví a sejdou se před ní, kde třeba někomu ublíží. Vznikají tady různé dětské gangy, zejména na sídlišti, a tam už jako škola nedosáhneme,“ varuje ředitelka školy..
Tyto party žáků, které ředitelka označila za gangy, mnohdy samy vyhledávají konflikty. K věci se vyjádřil i ředitel městské policie Radim Bartoš.
„Většinou jde o verbální útoky, ale někdy dochází i ke strkanicím. Často se o tom dozvíme od vedení školy nebo od rodičů, kteří se s tím svěří na sociálních sítích. Že bychom tam ale museli denně zasahovat, to zase ne,“ nastínil situaci.
Problém kromě „gangů“ představuje také časté stěhování rodin, kvůli kterému děti mění školy nebo do nich vůbec nechodí.
Ředitelka závěrem uvedla, že vidí, že jsou učitelé i další zaměstnanci celou situací unaveni. „Často si říkám, kdo z nich přijde, že končí. Mají vysokoškolské vzdělání a třikrát denně jim někdo nadává. Naše jediná výhoda je, že mají ke škole vztah. Nic ale nefunguje donekonečna,“ dodala a podotkla, že právě proto chce co nejdříve odeslat otevřený dopis na ministerstvo školství.