Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pokoj lidem dobré vůle

24. 12. 2020

Pokoj lidem dobré vůle

Vánoce v českém pojetí

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Naši dávní předkové žili jako přímá součást přírody, v přírodě a v těsném sepětí s přírodou. Prožívali v dobrém i zlém její proměny, věděli, které z nich  jsou krátkodobé, které jsou nečekané, které se pravidelně vracejí. Všímali si i toho, jak se během roku prodlužuje anebo zase zkracuje čas denního světla. Zvláště návrat Slunce, světla a tepla, sluneční síly a slunečních životních darů s napětím očekávali a s velikou radostí a s vděkem vítali a slavili. Oslavy zimního slunovratu se konaly kolem 21. prosince. Tehdy, jak praví astronomové, se Slunce zastaví na obratníku Kozoroha a vrací se zpět k obratníku Raka. Světla pomalu přibývá, den se prodlužuje, zlehka se dostavuje předzvěst  příchodu jara. Nový život se probouzí a vrací po době zimního spánku. Co více si lze od přírody přát?

 

Křesťanství dosadilo na místo pohanského zimního slunovratu svátek narození Ježíše Krista. Za vlády římského císaře Augusta, jednoho roku v noci  24. prosince  prý přišel na svět v Betlémě v chlévě  Písmem svatým Starého Zákona slibovaný Spasitel. Zaznamenali to později strůjci Nového zákona, svatí  Evangelisté, Matouš, Marek, Lukáš a Jan. Křesťané od těch dob  slaví   svůj největší, nejvýznamnější a nejkrásnější svátek -  prosincové Vánoce. A od toho uvedeného  Kristova  narození se počítá i náš letopočet. Žijeme  na počátku třetího tisíciletí.

 

 Ale Vánoce se neslaví  ve všech  křesťanských zemích stejně.  Základ mají společný, ale

 v  různých zemích se pojí s různými místními kulturními zvyky a tradicemi.

 

U Východních Slovanů (a k nám tuto tradici zavála léta padesátá) zasahuje do křesťanských svátků  prastaré mýtické zosobnění přírodních sil a živlů. Na Vánoce  přijíždí z ledového severu Děda Mráz, na saních, tažených sedmi páry sobů. A jede s ozdobenou  jedličkou  (jolkou) a  případně též se svou líbeznou dceruškou, Sněguročkou. Jsou to  postavy známé z ruských národních pohádek,  ale i z uměleckých  výtvorů, které inspirovalo folklorní podání  příchodu jara. Vždyť Slunce bylo pro Sněguročku smrtelným  nebezpečím.  Je o tom  veršovaná  hra  A. N. Ostrovského 

 

 Sněhurka“  nebo   stejnojmenná  opera  N. A. Rimského - Korsakova. V  těchto  dílech  je obdivuhodná moc a síla, radost i bolest přírody a přírodních živlů a sil, které vládnou i lidem.

  

Se změnou geopolitické  situace a kulturní orientace  vystřídal u nás  ruského Dědu Mráze  americký Santa Claus. Dobrosrdečný dědoušek v červeném oblečku a  v čapce s  širokými bílými lemy a s bohatými bílými vousy. Na rozdíl od přírodního Dědy Mráze  původ a  smysl jeho existence nevyjadřuje  nic jiného  než  - dárky. Nosit dárky. Dávat dárky. A proto sídlí převážně v obchodních domech, kde  je připraveno  těch dárků habaděj, a kde si ho také  kvůli  těm dárkům vymysleli a  červenobíle vystrojili. U nás se Santa Claus jeví jako  nadbytečný dvojník svatého Mikuláše. Ten navštěvuje  u nás  od nepaměti  rodiny s dětmi  každoročně dne 6. prosince, když se  setmí. Chodí po domech spolu s andělem a s čertem.Také nosí dárky. Ale jeho dárky jsou jiné než dárky Santa Clause. Nejde jen o prodej a koupi. Mají  výchovné poslání. Svatý  Mikuláš odměňuje hodné děti za  jejich snažení a za dobré skutky. Malé hříšníky naopak varuje nebo i symbolicky trestá. Tradovalo se, že neposlušné děti nedostanou jablíčka, ořechy a  oblíbené sladkosti, ale hrst uhlí nebo brambor. A čert jim ještě pohrozí metlou. Nu, bylo to dávno, ale ani dnes nepotřebujeme dovezeného Santa Clause,  i dnes máme  svého  rodinného a domácího“ Svatého  Mikuláše.“

Pravé  Vánoce  v našich zemích představují  ovšem „Jesličky“, případně celý „Betlém“. Zobrazují   nuzný chlév a v něm otce a matku a novorozené dítě. Dítě je položeno do jesliček se senem a  hoví si   tam pod dobráckým  pohledem a teplým dechem oslíka a volka, u těch jesliček ustájených.

A  odevšad  se sem  k novorozeněti v betlémské salaši sbíhají z okolních pastvin  pastýři a  ze  vzdálenějšího okolí venkovský lid, muži i ženy  různých řemesel a pofesí. A také „Tři králové“ přijíždějí zdaleka, až od  bájného  Orientu, a přinášejí  darem zlato, kadidlo a myrhu. Všichni se tu novorozeněti klanějí a odevzdávají mu dary a dárky, každý podle svých možností, třeba nejskromnějších, ale s opravdovou  něhou a láskou.  Nad vším se vznášejí andělé a do daleka hlásnými troubami vytrubují a šíří radostnou zvěst o příchodu dítěte.

A právě o tom všem zpívají vánoční písně, známé koledy. Zpívaly se od středověku  každoročně v době od 24 prosince do 6. ledna. To byla v kalendáři doba  latinských „calend“. A zpívali je koledníci i koledníčci, kteří  se zpěvem obcházeli sousedy. Chtěli si něco „vykoledovat“. Přitom často nosili  trojrozměrné zobrazení  betlémských jesliček v náruči a očekávali za to odměnu.

Jesličky“ a pak celé „Betlémy“ se u nás  stavěly dříve než vánoční stromky, které  zdobíme  teprve od 19. století. Byly (a jsou dosud) dřevěné, papírové, vyřezávané či vystřihované, malované, z kovu odlévané, keramické, perníkové. Takové plastické zobrazení událostí kolem  Božího narození  prý  uvedl do života r. 1223 žebravý mnich, sv. František z Assisi. Rozšířilo se v různé podobě a v různém  pojetí jako zobrazení šlechtické, chrámové nebo lidové. Nás provází  po generace  ta podoba lidová. Ztvárněná radost z příchodu dítěte a z dobroty srdce, které dítě  upřímně  vítá a přináší mu dary. A všude je  plno hvězd, světel, hlasu zvonů a zpěvu. A zvláště ten zpěv vánočních koled je nezapomenutelný, přepůvabný a věčně živý. Tak jako vánoční  české „Betlémy“,  jako Alšův, Ladův, Třebechovický  a  mnohé další, které vyšly z rukou dlouhé řady lidových umělců.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

České  Vánoce byly od nepaměti  plny tajuplného očekávání, tajemných kouzel a čárů, pohnutí mysli v zasněženém a zaledněném kraji. K. J. Erben ve svém „Štědrém dnu“, v „Kytici“ to zachytil nezapomenutelně: „Tma jako v hrobě, mráz v okna duje, v světnici teplo u kamen. V krbu se svítí, stará podřimuje, děvčata předou měkký len“ ..“Toč se a vrč, můj kolovrátku, však je adventu již na krátku a přede dveřmi – Štědrý den.“... „Hoj, ty Štědrý večere“, ty tajemný svátku, cože komu dobrého neseš na památku?“...“Toč se a vrč, můj kolovrátku, všechnoť  ve světě jen na obrátku, a život lidský jako sen.“  

Přáli bychom si, aby Vánoce zůstaly svátky tajemného očekávání, okouzlení a dojetí. Bez vlezlosti neomaleného obchodu. Aby se na Štědrý den  za vzrušujícího napětí  setmělo a přišla temná noc se svitem hvězd, s vůní jehličí a s cinkotem rolniček.

Přáli bychom si, aby Vánoce zůstaly oslavou prostého  života a štěstí, rodičovské  lásky a dětského půvabu. Příchod dítěte není dnes o nic menší zázrak než  byl onen biblický, zaznamenaný  Evangelisty Nového Zákona.  Nezaslouží si o nic méně  obdivu, něhy a lásky, než  kolik ho je právě  ve vánočních  koledách našeho lidu. „České Vánoce“  jsou  neoddělitelnou částí našeho národního kulturního pokladu. 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář