Jdi na obsah Jdi na menu
 


O čem „zpívá“ písničkář ?

21. 10. 2019

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

V posledních dnech se na veřejnosti opět  objevil písničkář Jaroslav Hutka. Nevybíravými slovy ostouzel a hanobil památku právě zesnulého Karla Gotta  Zasvěcenci označili jeho výpady za projevy závisti neuznávaného, zhrzeného písničkáře, který si velice zakládá na svém „vrozeném talentu“ a na své „  osobité tvorbě“. Připomnělo mi to jeho nedávný písničkářský  výtvor, kterým útočil k na prezidenta Miloše Zemana.

„O presidentovi a o Zubaté, která vbrzku ukončí jeho život.“

Snůška ošklivosti, ssedlina kalu a špíny.

           

Je to již pěkná řádka let, co se pan Hutka vrátil z emigrace a  ohlásil  se  jako bojovník za  lidská práva. Měla jsem příležitost žasnout nad jeho příspěvky v časopise „Most“ nad způsobem, jakým podával historii českého národa. Nehistoricky si vymýšlel. Nesnažil se  porozumět minulým dějům, činům, lidským osudům v  podmínkách a v  souvislostech, které  často přesahují  možnosti  nejen jednotlivců, ale i celých národů. Jen silácky,  arogantně a  nepřátelsky znehodnotil  vulgárními slovy  celé  naše národní obrození. Slovo „blbost“ je jeho oblíbený  a nejmírnější odsudek, Tak např. vykládá, že tu „blbost“ xenofóbie u nás rozšířil J. K. Tyl svým „Strakonickým dudákem“. A ta hra je prý (podle pana Hutky) namířena  proti F. L. Čelakovskému, který prý tvrdil, že jsme „blbí Češi“ a měli bychom se učit v cizině. A Tyl, který tehdy  redigoval „Květy“, prý byl  „strašně“  proti Čelakovskému  a zdůrazňoval, že „my jsme ti nejlepší a máme nejlepší dějiny a vůbec – zlatý český ručičky.“ Ten, kdo si prolistuje muzeální památku Tylových „Květů“, Čelakovského literární dílo a Talův odkaz, tyto Hutkovy „objevy“ tam nenajde. Najde  tam společné úsilí o probuzení a povznesení národa. Strastiplné úsilí  v době, kdy víc než polovina národa němčila a nebyla si svého češství vůbec vědoma. V době  předbřeznové, kdy vládl útlak Metternichův a  v době po potlačené revoluci 1848, ještě tíživější  absolutismus  Bachovský. Ale nic z toho pana Hutku nezajímá. On si skutečnost zjednodušil. Naším předkům podsouvá omezenou a nesnášenlivou sebestřednost. Nevidí rozdíl mezi sebezáchovným vlastenectvím koloniálně bezprávného národa a mezi agresivním šovinistickým nacionalismem imperiálních velmocí. Obojí odsuzuje. Ale v tom se kardinálně mýlí.  Naši předkové přece  nedokazovali, že jsou nejlepší, a zaslouží si  proto vládnout světu. Ani je to nenapadlo. Dokazovali jen, že  nejsou horší než jiní,  a proto i oni mají právo na svobodu a nezávislost.  Na život bez nadvlády druhých,  na právo nebýt ovládáni druhými.

Pan Hutka dehonestuje  neurvalým způsobem současného prezidenta  Miloše Zemana.  Muže, který ctí tradice, hodnoty a zájmy českého národa. Proto mu jeho voliči dáli  přednost před takovými kandidáty, jako je pan Schwarzenberg nebo pan Drahoš. Usiloval jako poslanec  o  udržení společného státu Čechů a Slováků, pak po mezičase dělení se přičinil o obnovu česko-slovenské a středoevropské spolupráce. Stranu sociálních demokratů vyvedl z politického propadliště do vlády, ustál bezprecendentní neurvalou kampaň, kterou proti němu a jeho vládě rozpoutala média, a v které pokračuje pan Hutka ještě dnes. Odkázal revanšisty do příslušných mezí, vydobyl si renomé skutečného Evropana, dobře informovaného  a schopného jednat jak tolerantně, tak nekompromisně.

Za písňový výtvor pana Hutky je mi stydno. A myslím, že je stydno každému, kdo  myslí a cítí jako člověk a ne jako nepřátelský fanatik. A stejně stydno je  každému myslícímu a cítícímu  občanu i za způsob, kterým se  Hutka pokusil dehonestovat. Karla Gotta. V době, kdy se s ním národ zarmouceně loučil.  

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář