Jdi na obsah Jdi na menu
 


K obraně národa a řeči mateřské 7 Nová výzva v době globalizace Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

29. 8. 2025

K obraně národa a řeči mateřské 7

Nová výzva v době globalizace

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

4. období: protektorát, 1939 – 1945.

Po ok1upaci 15. března 1939 se  tvrdě zapovídalo všechno z  dob národního obrození a tím více z dob samostatné existence Československa. Československé republiky.  Pod trestem smrti. 

Jednotná čítanka pro základní školu  pod kuratelou  cizí vládnoucí moci  měla být  nástrojem k potlačení  veškeré  vlastenecké minulosti.  „Nové“ čítanky vydával Schulverlaganstalt fuer Boehmen und Maehren in Prag. Sloužily k potlačení a  zničení   československého vlastenectví a k  propagaci  současné  nadvlády Německé říše a nacistické ideologie. Z čítanek zmizely  mnohé obrázky Mikoláše Alše. Jejich místo  zaujaly  reprodukce výtvarných děl německých malířů. Zmizela vlastenecká  poezie i próza. Zařazeny byly texty německé klasiky. Místo o husitství  v 15. století se četlo o německé selské válce v 16. století. Nově byly zařazeny články o říšské vlajce, o tom, jaký je Adolf Hitler podporovatel  všeho budování, např.  i  nového selství. Bylo možno číst  Říši  oddaný rozhlasový projev prezidenta Emila Háchy. Výklad dějin v německém pojetí ukazoval, že jsme sami slabí,  a že jen německá kolonizace nás  v minulosti posílovala. Před 30letou válkou se u nás  usazovali Němci luteránští, po 30leté válce Němci katoličtí. Vždycky k našemu prospěchu.

 Z české klasiky zůstaly v čítankách jen  opatrně vybrané texty, aby byly „nezávadné“. Nesměly protiřečit úředně nařízené, nekompromisně vyžadované a přísně kontrolované ideologické koncepci. Koncepci o tom, že nám nenáleží samostatnost, ale  naprostá asimilace s Němci. Patříme do jejich „prostoru“. V  Máchově zemi, zemi české, zemi milované,  nemá zůstat jediný Čech.

V čítance mého bratříčka z r. 1942 je napsáno: „V polovině března  roku 1939 učinil Fuehrer a Reichskanzler Adolf Hitler naši vlast Čechy a Moravu součástí Velkoněmecké říše. Zřídil Protektorát Čechy a Morava (Protektorat Boehmen und Maehren).“  A  žák má chápat, že naším úkolem je nepřekážet  německému  úsilí budovat „Novou Evropu“  pod vedením  fašistického vůdce Adolfa Htlera. Podřídit se mu, přizpůsobit.

 

5. období: konec války, obnova ČSR, 1945 – 1948.

Čítanky z let 1946 – 1948 obsahově i metodicky navazují na čítanky předválečné. Nově jsou obohaceny o  literární zrcadlení  hrůz druhé světové války a  o vděčnosti  k odkazu  slavného osvobození. V poezii i v próze  se stal 9. květen 1945 dnem všeobecné úcty a lásky k bojovníkům za svobodu.

V krátké době poválečné obnovy  Československa doplňoval práci tiskáren též cyklostyl (mimeograf). Předchůdce moderních kopírovacích strojů. Školám poskytoval doplňky učiva rozmnoženými kapitolami  z gramatiky, o vývoji jazyka,  o pravopisu, ale  i z dějin literatury, z  literární vědy,  z poetiky. Cyklostylovala se i pásma veršů pro školní besídky a akademie. Připomeňme si z té doby verše  nejznámější: 

 

Přes  šest roků budilo nás vyzvánění hran,

olej utrpení přetékal nám přes kahan....

Čelem ke zdi stáli celé noci,

staří, mladí, muži, ženy, děti, z měst i obcí,

povel strašné libovůle hyen měl je v moci....

Dlouhé dny a dlouhé týdny, přes šest dlouhých roků,

cítili jsme vzpouru v srdci na každičkém kroku

až nám požár bojů zrodil svobodnější sloku. ...

Přišli včas jak legendární vojska z dávných kronik.“  (V. Nezval)

 

Do šeříku padly dny té slávy, nikdy ještě nám tak nevoněl,

ten květ bílý, modry, usměvavý,

přivázaný na lafetě děl.  (J. Seifert)

 

A tak jdem. Mrtví, živí, nezrození.

Nekonečné pokolení...nekonečný život náš,

na němž je nám růst a kvésti. Držet stráž! (J. Hora)