Jdi na obsah Jdi na menu
 


Glosa

28. 4. 2020

Glosa pro dnešní den

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Patřím ke generaci, jejíž paměť sahá nejdále,  která má nejstarší společensko- historické zkušenosti.  Nepřestávám se divit, proč se stal Václav Havel presidentem, proč se nevrátili takoví antikomunisti jako Milan Kundera nebo Josef Škvorecký, proč i upřímný komunista, kolega ze studií, dožil svůj život v San Diegu, a proč jiný, také upřímný komunista, když s minulým režimem skončila jeho profese diplomata v OSN,  se vrátil a stal se podnikatelem. A proč já jsem ztratila svou vlast, kterou jsem milovala a na kterou jsem byla hrdá.

Žít a nechat žít, praví autor jednoho z příspěvků, ke kterým  píšu svou glosu. Navrhuje všelijaká zlepšení u nás doma. Ale já se ptám: Není náš domov jen článkem toho nepřehledného řetězce zemí celého světa? Dokážeme doma zavést společenský řád, pravidla, způsob života, který uspokojí naše svědomí a smysl pro obecné blaho? Smysl, který se vyvíjel a tříbil po staletí, po tisíciletí? Vidíme, že tržní společnost je sebezničující, i když nepřestává deklarovat demokracii a svobodu a lidská práva. Svět houstne válkami, barevnými revolucemi a neuvěřitelně rostoucí nerovností mezi lidmi. Úpadkem morálky, korupcí, hrubostí, bezohledností, agresivitou, násilím. Co se nekupuje a neprodává, co není za peníze,  to je bezcenné. Jaké je řešení? Odstranit příčiny. O to však  světové elity  nemají zájem. Svět  chaosu, střetů a nepřátelských konfliktů jim vyhovuje. Odvádí pozornost od  nich, od úzké skupinky vybraných světoobčanů, od jejich  globální megamoci, od jejich hamižnosti, od  všeobecného úpadku lidské důstojnosti  a kulturnosti. Nevíme, jak  vznikl klub vyvolených pro  nové dělení bohatství světa. Ale cítíme, jak  přibývá temných stínů v našem životě. Stále více se vzdalujeme  od  ideálů  lidskosti a od hodnot ducha, vybojovaných v  bezpočtu  bojů historie člověka.  A  vidíme, že prosperita se měří úhrnem zisků v té nebo oné zemi. Proč se neměří úrovní, kvalitou, kulturou  způsobu života  na veřejnosti  i v  soukromí? Proč se  vnucuje jako určující měřítko, kritérium  i  smysl života nám všem   excelentní  kapitálové  bohatství bankéřů a majitelů všech možných výrobních zdrojů a produktů a jejich efektivního proudění světem? Proč nemá přednost  ochrana přírody a kultury, proč ne- převládá péče o občanskou  solidaritu a nepředstírané  bratrství mezi lidmi?

Od 70. let minulého století  nastoupil  ve vyspělých zemích neoliberalismus. Nadvláda finančního sektoru spolu s novými podobami ideových vizí, výkladů a spekulací. S novými transformacemi režimů moci v nepřehledném světě. Moc je v dějinách lidstva  neotřesitelná. Ale dnešní moc se na rozdíl od mocí  minulosti maskuje.  Např. starý feudální absolutismus neskrýval svou nadvládu ani  bezpráví nevolníků a robotníků. Tvrdil, že má svou hegemonii „od Boha“,  z  „Boží vůle“.  A proto   se   beztrestně   mohly  dít  všechny  nelidské a nespravedlivé krutosti vládnoucího režimu.   Ani sovětský bolševický  stát  neskrýval, že  jeho  režim  je „diktatura proletariátu“, resp. těch, kteří jménem proletariátu vládnou. Neskrýval, že  diktát vlády je neomezený.  Dnešní situace je jiná.  Dnešní moc se vydává za moc  všech občanů.  Maskuje se. A její škraboškou je slovo či heslo  „demokracie“.  Vedou se   neutuchající  řeči o svobodě a  o lidských právech.  O právech občanů volit si své zástupce a skrze ně   se podílet na tvorbě zákonů pro správu a řízení společnosti.  Ale jaká je  skutečná správa a  skutečné řízení společnosti? O čem se hraje  ta světová „commedia del´´arte“ v parlamentech,  na summitech a  na setkáních vlád nejrůznějších  zemí ?  Masmédia  vládců a mocichtivých  nehovoří o jejich  zájmech, ale o všelidské  demokracii. Tváří se jako bojovníci za demokracii,  jako její ochránci.  Aktivní propagandisté  se  chytají   kdejaké příležitosti, aby  osočili  každého,  kdo  nějak a něčím   jejich vládcům překáží. Ukazují, jaké  představuje  nebezpečí -   pro demokracii!  Někteří neváhají  taková nebezpečí  záludnými  intrikami  ba i  kriminálními  podvrhy   aranžovat, inscenovat  -   předstírat. Čemu lze věřit o demokracii na transparentech demonstrací a majdanů a barevných revolucí? Čemu na nepřetržitých propagandistických vysíláních masmédií?  Vždyť jsou to jen různé formy  více či méně účinné hry na demokracii. A   hraje se o vládu té nebo oné skupiny moci. Demokracie už dávno není nic víc než „mašinérie na získávání hlasů“. A na to přišli již američtí presidenti v minulém století.  Kolik peněz musí mít kandidát ve volbách presidenta?  Jen boháč se může o takovou funkci ucházet. Je cesta k nápravě? Ano. Již  Jan Amos Komenský uvažoval o „všenápravě věcí lidských “.  Ale  je to těžká cesta. Je to  namáhavá cesta k upevnění národní identity a jednoty.   Je to  zápas  národa za  demokracii skutečnou, za demokracii humanitní. Je to odmítnutí   neoliberální hry na demokracii, na demokracii  formální a  předstíranou. Je to zápas o vládu lidu, lidem a pro lid. Ale kolik lidí u nás je schopno a ochotno na takovou cestu se vydat a takový zápas podstoupit?

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář