Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co symbolizuje Mariánský sloup na Staroměstském náměstí?, Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

29. 6. 2020

Co symbolizuje Mariánský sloup na Staroměstském náměstí?

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Víme, proč byl sloup v 17. století z rozhodnutí habsburského panovníka Ferdinanda III. postaven, proč byl po vzniku svobodné Československé republiky r. 1918 stržen, ale nevíme, proč byl r. 2020  opět vztyčen. K čemu ho zastupitelstvo historické části Prahy probudilo k novému životu? Jaké ideje  hlásá a sděluje kolemjdoucím, jaké ideály ztělesňuje?

 

Uznávaným kronikářem prvních let Československé republiky  byl Ferdinand Peroutka. V čtyřsvazkovém díle „Budování státu“ pečlivě zaznamenal všechno, co se u nás na veřejnosti dělo od roku 1918 do roku 1922. Zaznamenal i  kapitolku „Povalení mariánského sloupu“. Stalo se tak na závěr emotivně vypjatého tábora lidu na Bílé hoře. Tábor  se konal na památku nešťastně prohrané bitvy českých stavů s habsburským  despotickým vladařem  Ferdinandem II. Bitvy s tragickými následky: ztráta státní samostatnosti a prohloubení  všebecného útlaku obyvatelstva na dlouhých 300 let. Lid  na onom shromáždění želel  bělohorské bitvy,  hořel hněvem pro třistaletou  porobu a opájel se pocitem  spravedlivé nápravy a svobody, kterou právě získal. Když na své cestě z Bílé hory domů na Staroměstském náměstí potkal Mariánský sloup, pocítil potřebu povalit jej. Sloup tu přece po tři staletí symbolizoval vítězství a nadvládu Habsburků nad českým národem,  jeho ponížení i germanizaci. Nelidské vítězství katolíků nad protestanty. Vůdcové  protestantů byli po prohrané bitvě nelítostně mučeni a popraveni, ostatní  nekatolíci byli pro víru  bez milosti  zbaveni všeho majetku a vyhnáni ze svých domovů. Museli se vystěhovat do ciziny.  Byl to symbol  krutého vítězství protireformace nad reformací a nástupu  protireformačního režimu  podezírání,  pronásledování a nemilosrdných trestů. Tatam byla  snášenlivost a ohled  na svobodu  přesvědčení  a hlas svědomí.

 

A právě tento symbol chtěli  obnovitelé sloupu  znovu  na  Staroměstském náměstí po 100 letech od vzniku Československa  vztyčit? Zajisté. Ale pozměnili  dosavadní výklad symboliky tak, aby nebyl na první pohled napadnutelný, ale naopak, aby mohl být všeobecně  přijat a uznán. Sloup byl prý postaven nikoli na oslavu  vítězství  habsburského vladaře nad českým povstáním, na oslavu vítězství protireformace nad protestanty, ale na památku uhájení části Prahy před Švédy. Je pravda, že  šlo tehdy o malou epizodu 30leté války a týkala se  jen malé části Prahy.  Jinou část, dokonce s panovnickým sídlem, švédští žoldnéři suverénně ovládli, vyrabovali a „pražské poklady“ (např. rudolfinské sbírky) ukořistili a odvezli královně Kristině, jak si přála.

 

Ten výklad  o zásluze obránců Prahy před Švédy  má  jen zastřít  pravý  děj a jeho podstatu.  Je třeba uvážit, že  odboj stavů v českých zemích byl počátkem války 30leté. A v  této válce  proti sobě  stály  dvě  nepřátelské skupiny zemí, protestantská Unie v čele se  švédským královstvím  a katolická Liga, vedená  habsburským císařstvím. Naši protestanti samozřejmě přáli vítězství švédským zbraním.  Vždyť mezi švédskými mírovými podmínkami byl  i důležitý požadavek všeobecné amnestie pro odbojné české stavy.  Měl se jim  povolit návrat do vlasti a v českých zemích se měl obnovit předbělohorský stav z r. 1618. Švédové u Prahy bojovali tedy i za české zájmy, proti  nesnášenlivé  a násilné  haburské nadvládě. Koncem října 1648 byly však boje zastaveny a Vestfálský mír  mezi válčícími  mocnostmi uvedené švédské podmínky neřešil. Nešťastný stav pobělohorský zůstal v platnosti, k zoufalství J. A. Komenského a ostatních exulantů v cizině, ale i k beznaději všech nekatolíků doma. Takže i kdyby opravdu šlo jen o dílčí a malé vítězství nad Švédy při obraně Prahy, sloup  nepřestává ztělesňovat  tutéž  pobělohorskou pohromu a její následky. Prezident T. G. Masaryk se o stržení sloupu dověděl v Londýně, na cestě domů z čtyřletého osvoboditelského působení  za války v cizině, do nově vzniklého svobodného Československa. Přijal zprávu s pochopením, vnímal událost jako revoluční  projev  národní hrdosti osvobozeného lidu.

 

Dnešní obnovitelé sloupu se skrývají za masku předstírání. Šlo prý o vítězství „obrany Prahy před Švédy“. Ale i kdyby to byla pravda, co může změnit tato slovní eskapáda na podstatě 30leté války? Prahu přece bránili „císařští“ a pro císařovy zájmy. Švédové byli nadějí pronásledovaných nekatolíků. Sloup symbolizuje dnes jako dřív a od samého počátku  vítězství despotických Habsburů nad českými stavy, vítězství militantní protireformace nad lidštější reformací, vítězství  násilné rekatolizace českého národa a vymazání českých zemí z mapy protestantské Evropy. A tak se ptáme: Proč si tento symbol  zastupitelé centrálního pražského obvodu přáli obnovit?

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář