Bis po vzoru Gestapa, Prof. PhDr. Stanislava Kučerová
Bis po vzoru Gestapa
Prof. PhDr. Stanislava Kučerová
Dověděli jsme se nedávno, že ředitel BIS (Bezpečnostní informační služby) obdařil ministra školství novými směrnicemi pro výuku českých dějin. Užasli jsme. Naposled, to bylo za protektorátu (1939 – 1945). Tehdy se Gestapo (německá tajná státní policie) rozhodlo usměrnit výuku českým dějinám na našich školách. Přirozeně v duchu německé nacionalistické ideologie. Výběr českých učitelů byl tehdy vysílán do kurzů výuky dějepisu ve vzdělávacích centrech v Říši. Vědělo se, že změnit výklad dějin ve vědomí učitelů není úloha krátkodobá. A tak na dobu, než si dostatečné množství učitelů nové pojetí osvojí, byla výuka dějepisu na školách zrušena vůbec. Mám o tom doklad, několik výročních vysvědčení z gymnázia v době protektorátu. V rubrice Geschichte /Dějepis/ se místo známky píše: Wurde nicht unterrichtet /Nevyučovalo se/.
Od té doby uběhlo 80 let. A je tu nová nespokojenost s dějepisem u nadřízených a nové směrnice k výuce dějin. Tentokrát od ředitele Bezpečnostní informační služby. BIS.
Panu řediteli se nelíbí hned kapitoly o našich počátcích v nové době, o národním obrození a starostech o český jazyk, o panslavismu, o vlasteneckém básníku Čelakovském. A my v těch nových směrnicích poznáváme onu starou protektorátní ideologii, která zbavovala náš národ identity a práva na samostatnost a svébytnost kulturní i politickou. Takže kam se podle BIS máme vracet? Před národní probuzení a obrození? Tedy k Bílé hoře? Neměli jsme se tenkrát podle mínění BIS a podle požadovaných nových směrnic pobělohorskému „temnu“ vzpírat? Měli jsme se bez námitek odnárodnit a asimilovat s cizím jazykem a s cizí kulturou? Neměli jsme prožívat žádné probuzení a obrození? Ale naši předci zápasili o náš národ, o národní bytí, identitu, o svou svobodu a samostatnost. A nebyla to svoboda a samostatnost i pro nás? A tak jak se tomu máme ve školách v dějepise učit? Máme na to zapomenout, přeje si ředitel BIS. To všechno je podle něho záhodno z dnešní výuky vypustit. Občan se nestačí divit. Źasne. Ale vlastně - vždyť PAN ředitel BIS neříká nic nového. Pravdy a lži ve výkladu dějin provázejí národ český od zmařeného stavovského povstání v 17. stol. nepřetržitě. Pravdy a lži se u nás opakovaně střetají po staletí. Střetají se i dnes, ve století 21. Čí zájmy chce svým „novým“ výkladem dějin propagovat dnešní BIS? Nejsou to zájmy českého národa a jeho cesty dějinami.