Imidž jako hlavní princip zahraniční politiky ČR
Imidž jako hlavní princip zahraniční politiky ČR
Prof. PhDr.St. Kučerová,CSc
Krátkou paměť měl pan Saša Mitrofanov, když chtěl před časem složit „Rekviem nad hrdou levicí.“ Rozuměj - nad sociální demokracií. Ta strana přece odešla již mnohem dřív! Prý krouží kolem A.Babiše a to je ten odchod, podle pana Mitrofanova. Teprve krouží? Ale vždyť s ním zcela regulérně v koaliční vládě minulého odbdobí seděla! Ale to, že ztratila svůj politický kredit a s ním většinu sympatizatů a voličů, to mělo přece jiný důvod. Na to se pan Mitrofanov nepamatoval?
Vedoucí činitelé Evropské unie, zaskočení před několika lety nepředvídanou mohutností bez přestání se valících proudů imigrantů ze zemí Blízkého východu a z Afriky, vymysleli, že se množství uprchlíků bude přidělovat jednotlivým členským zemím podle předem stanovených kvót. Představitelé některých malých států, které v jiných historických podmínkách získaly jiné společné životní zkušenosti, jako třeba představitelé Vyšegrádské čtyřky, České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska, se shodli v názoru, že kvóty pro přidělování uprchlíků nemají smysl, že nejsou adekvátní reakcí na imigrantskou krizi a že nemohou přispět k řešení nově vzniklé situace v Evropě. Odmítli kvóty. Slovensko se tehdy rozhodlo podat na nedemokratické přidělování kvót žalobu. Podobné stanovisko zaujalo Maďarsko. Český ministr financí Babiš dal k úvaze, zda bychom se neměli k Slovensku přidat s podobnou žalobou. Jaká byla odpověď vládních činitelů? S úžasem jsme se dověděli z úst pana (ex)ministra zahraničí pana Schwarzenberga, že by nám to zhoršilo „imidž“ v EU, a co horšího, úřadující pan premiér Sobotka, předseda levicové sociálně demokratické strany, se vyjádřil stejně. Šlo mu o to, aby se kolem dané otázky nestupňovalo napětí v Evropské unii, abychom si nezhoršili svou „pozici“, své postavení.
Z toho plyne, že naši čelní politikové se nerozhodují podle rozumného úsudku o národních zájmech na základě pravdivého poznání fakt, ani podle ohledu na součinnost a vzájemnost blízkých partnerů v středoevropském seskupení, ale účelově podřízenecky podle toho, jak dělat „dobrý dojem“ na vedoucí činitele EU, jak pečovat o žádoucí „imidž“. Jak se představitelům velmocí líbit, jas se jim zavděčit, jak neváhat plnit jejich přání.
Vztah k migrační krizi však není jedinou hrubou a odstrašující chybou našeho premiéra Sobotky a některých členů jeho vlády. Oni chtějí mít „dobrý imidž“ nejen u současného vedení EU, ale i u představitelů historického sudetoněmeckého revanšismu. sám mluvčí „sudetoněmeckých landsmanschaftů“, Pan Posselt, ocenil premiéra Sobotku zato, že začal zastávat svou funkci tam, kde bývalý premiér Nečas skončil. V neuvěřitelném předstírání národního kolaborantství.
A ještě bychom na závěr mohli připomenout, jak si Sobotkova sociální demokracie získala celonárodní sympatie slibem zabránit dalekosáhlým církevním restitucím. A jak pak po volbách své sympatizanty hořce zklamala, když od protirestitučních snah zcela oportunisticky a bez váhání odstoupila. Tehdy ztratila většinu svých dosavadních voličů. To všechno jsou pravé důvody, pro které by pan Mitrofanov v minulosti mohl skládat své „Rekviem“ nad sobotkovskou sociální demokracií.