Jdi na obsah Jdi na menu
 


Smělý pokus pana premiéra o novou definici identity českého národa

28. 8. 2021

Smělý pokus pana premiéra  o novou definici identity českého národa

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Slovo identita znamená  jednak shodu, totožnost, nezaměnitelnost osobnosti (člověk  je identický sám se sebou), jednak přijetí motivů, hodnot a ideálů od členů skupiny, ke které patří. Identita se vyjadřuje jak slovem já, tak slovem my. Skupinová identita je neoddělitelná od osobní. Člověk se cítí jako příslušník té nebo oné mikro nebo makroskupiny, od rodiny přes party, kluby, spolky a strany až po národ. 

 

Tématu identity našeho národa  se věnoval  před 7 lety ve svém projevu na Bavorském zemském sněmu v Mnichově premiér  Petr Nečas. Učinil tak neuvěřitelným způsobem. Hledal identitu česko-bavorskou, protože, jak pravil, „málokteré dvě země jsou tak úzce propojeny společnou historií, kulturní spřízněností i tisíciletou duchovní tradicí jako Čechy a Bavorsko. Na cestě k nalezení vlastní identity se neobejdeme jeden bez druhého. Náš vztah je osudový, plný inspirace a obohacení, ale i traumat a předsudků. Společná minulost nás zavazuje pracovat pro společnou budoucnost.“ Tak pravil tehdejší pan premiér a nemluvil, jak víme,  jen za sebe, takže jeho názory nemůžeme nechat bez povšimnutí.

 

Už to  je  víc než  čtvrt století, co se na nás žádalo zříci se dosavadní identity česko -slovenské a zúžit ji na identitu pouze českou. Marně jsme se dovolávali společných kořenů se Slováky a spolu s nimi sdílených  hodnot  a osudů od dob Velké Moravy a slavné misie bratří ze Soluně. To pan premiér má  pro nás identitu česko-bavorskou a její  „předurčenost“ vidí  v mnohem větší historické hloubce než byla Velká Morava: vidí ji  v dávném osídlení dnešního českého a bavorského území keltskými Bóji. Pozdější česká vlast od nich dostala  keltské jméno Boiahaimon, Bojohemum, Bohemia.  Bavorská  země,  podle pana premiéra,  prý také po  Bójích  získala jméno Bavaria. Ale pozor, do téhle etymologie se panu premiérovi chybička vloudila. Jméno Bavaria nepochází od keltských Bójů, ale od  starogermánského kmene Baiovari, Bajuvari, po našem Bavoři.

 

Podle pana premiéra „osudové“ a blahodárné  historické sousedství Čechů a Bavorů nemůžeme  výstižněji označit než Palackého souslovím „stýkání a potýkání“. Vévodství bavorské, stejně jako franské, saské, švábské, lotrinské a jiné se stalo součástí mocné říše východofranské. Její panovník Karel Veliký i ostatní  franští vladaři podnikali feudální výboje k ovládnutí sousedních zemí, přirozeně pod ideologickou záštitou  šíření křesťanství. Církevní misie k nám směřovaly z Řezna, Pasova, Salcburku. Panovníci Velké Moravy  (Mojmírovci),  velcí věrozvěsti Konstantin a Metoděj, ale i jejich žáci, měli s  kleriky a ozbrojenci  ve službách  fransko-bavorských vládců a s vládci samými velmi neblahé zkušenosti.  (Viz o tom kterákoli učebnice dějepisu.) Tváří v tvář historii plné  vzájemného válečného zápolení  tak pan premiér  uvádí v úžas svým  dokazováním pravého opaku, tvrdí-li, že  máme s Bavory společnou „identitu“. V období Velké Moravy je  opravdu obtížné takový důkaz podat. Ne totožnost, ale kmenová  protikladnost je pravda. Nikoli  vzájemnost a shoda, ale boje, museli jsme se bránit a odrážet útoky. Bylo  tedy podstatně více „potýkání“ než „stýkání“. 

 

 Ale snazší to s tou identitou  není ani později. Bavoři podlehli v soupeření o hegemonii

 v  regionu  Sasům. Sasové položili základy Německé říše, navázali na bojovou  tradici Karla Velikého a založili středověkou říši Římskou, které se od r.1157 říkalo „ Svatá říše římská“ a od r.1486 se přidával  ještě přídomek „Německého národa“. Položme tedy  panu premiérovi otázku, zda by  ve světle této skutečnosti nechtěl „identitu“  hledat raději v Sasku než v Bavorsku?  I se Saskem  bylo  mnoho „stýkání a potýkání“, i Sasové byli útočníci, jak můžeme  doložit  na historii  jejich opakovaných tažení proti  Přemyslovským knížatům i na  složitém osudu sv.Václava doma a poté sv.Vojtěcha za hranicemi. Ostatně prostřednictvím tzv. otonské renesance se Sasko obohatilo o kulturní vlivy Byzance. Panovník si vzal byzantskou princeznu za manželku, ta přišla s celým kulturně vyspělým  dvorem a  jeho vliv se šířil. Nezapomínejme, že Byzanc byla  až do svého pádu pod náporem Osmanských  Turků roku  r.1453  centrem  vyšší kultury než středověký Řím, s kterým  bylo Bavorsko  svázáno.

 

Hledat identitu česko-bavorskou (nebo česko-saskou) je jen velmi   průhledný pokus  zakrýt skutečnost, že sousedé z  Bavorska  (nebo Saska) si  v minulosti  chtěli Čechy podrobit a že  jejich hegemonistické tendence  trvají i v současnosti a mají své příznivce  dokonce i v české vládě.

Ale na rozdíl od dlouhodobých problematických vztahů Čechů s Němci  (ať již s Bavory nebo Sasy a později  s Prusy  nebo Rakušany), Čechy a Slováky  spojovala  po staletí  solidarita a  společné  zápasy o zachování holé existence.  Hledali a nacházeli u sebe navzájem pomoc v dobách  útlaku slovanských   národů a ve snahách buditelských a obrozenských. Vrcholem  jejich úsilí se stal  společný boj  v první  válce světové,  kdy se domohli samostatného státu.

 

S  týmiž ideály  boje za svobodu a samostatnost pak   v druhé světové válce dosáhli  jeho obnovy,  obnovy samostatného Československa. V  tomto státě společně žili a pracovali (nebo za jeho návrat  bojovali) celkem 74 let. Společně čelili i nástrahám budování beztřídní společnosti. Jak proti tomu chce pan premiér vytvářet identitu s Bavory?  Prý na základě  barokní a katolické kultury.  Ale ta  byla  přece společná pro  celou  katolickou Evropu a při vší nádheře nemohla českému národu nahradit ztráty, utrpěné po Bílé hoře! Útrapy násilné  protireformace a rekatolizace a  vážné ohrožení  holé  existence  českého národa  nemůže přece vyvážit  lidový kult sv. Jana Nepomuckého a procesí poutníků  na obou stranách  hraniční Šumavy, směřující k poutnímu místu  ze strany české i ze strany bavorské! Co znamenají  tyto  folklorní epizody ve srovnání s  předlouhodobou historií, s účastí Čechů a Slováků na dějinách Velké Moravy, na šíření  Cyrilometodějského křesťanství, na  husitském  hnutí, na stavovském povstání, v úsilí buditelském a obrozenském, ve společných válečných bojích v obou světových válkách, v  bojích  vedených  na život a na smrt?

 

Pan premiér nepřestával mluvit o společných hodnotách a o duchovní spřízněnosti, které v jeho podání vytvářejí identitu ne již česko-slovenskou, ale česko-bavorskou, jako byl prý   v 19.stol. rozvoj průmyslu, zvláště sklářství a pivovarnictví. Až  události kolem  „Mnichova 1938“  teprve prý  předznamenaly dlouhou krizi společné identity, válečné běsnění, úplnou poválečnou ztrátu identity a vykořenění českého pohraničí. A kde je příčina?  Zvláštní. Podle pana Nečase  nehrály roli žádné odvěké  mocenské zájmy,  protičeská expanze a agrese. Příčina spočívá podle pana premiéra v nesprávně, etnicky a jazykově založené identitě. Správné by prý bylo zakládat identitu územně. Území by mělo tvořit identitu obyvatel, nikoli znaky  jejich národní příslušnosti. Tato záměna  je  podle pana Nečase vinna tím, že vedle sebe již nežijí Češi, Židé a Němci, jak tomu bylo dříve. A z toho plyne i jeho revanšistická  lítost nad odsunem německých státních příslušníků  z našeho pohraničí po  druhé světové válce. Pan premiér  opakuje  nepravdivé  formulace  nesmířených odsunutých  Němců, usazených v Bavorsku, aniž by se  pokusil uvést je na pravou míru. Neuvádí,  že při odsunu r.1945 šlo o uplatnění  poválečných dohod vítězných  mocností  demilitarizovat, denacifikovat a demokratizovat celou Evropu. Předejít  tak dalšímu  možnému  rozbíječskému zneužití menšin.  Že naprosto nešlo o nějaké úzce národní české zájmy. Zato si  pochvaluje, že po r.1989 se v našem pohraničí vrací a obnovuje „staronová identita“.

   

Závěrem  nezbývá než položit si otázku: Jací to mohou být Češi,  když  pan premiér hledá jejich identitu s Bavory?  Když to, co uvádí jako jim společné, se nikdy netýkalo českého národa jako celku, ale jen některých  úzkých vrstev, zpravidla odjinud do Čech přišlých,  např.  kolonizátorů, rekatolizátorů, průmyslových magnátů, arizátorů? Někteří mezi nimi  říkali, že „ nejsou Češi, ale Boehmové,“  jejich vlastí  je „ Boehmen“. Mluvili německy a  odmítali odvozovat  identitu od etnického původu, jazyka a kultury, odvozovali ji od území, na kterém bydleli a působili. Pro ně  a jejich potomky zřejmě hledal pan premiér identitu česko-bavorskou, v které se jazyková otázka neřeší. Vždyť společným jazykem je přirozeně němčina. Za  příklad může sloužit  i současný přední politik pan  Karel Schwarzenberg, který se  také  honosí tím, že není Čech, ale Boehme. Ale je ještě jedna skupina,  které se pokus pana premiéra může zamlouvat. Skupina těch, o kterých bylo řečeno, že jsou to „ Němci, mluvící česky“. I oni mohou  získat na prestiži identitou  česko-bavorskou, resp. česko-sudetoněmeckou, která by přišla vhod všem kolaborantům včerejším i dnešním. A bohužel, máme je i na vedoucích místech  vedení, správy a samosprávy v našem státě. (Jako pokračovatel pana Nečase byl s uznáním  oceněn pan Špidla, mimořádné zásluhy má i pan Fiala, pan Bělobrádek, pan Herman aj.)

 

Ale i z vědního  hlediska je  pokus pana premiéra  naprosto  nepřijatelný. Jeho pojetí identity je neudržitelné. Kulturní styky mezi národy ani  výměna kulturních statků  nemůže stačit k vytváření identity. Jsou všudypřítomné. Kdyby byly podstatným znakem identity, byly by všechny národy  světa identické. Kulturní výměny se  neúčastní  snad jen nějaký ztracený divošský kmen v pralese nebo  obyvatelé zapomenutého ostrova  kdesi v širém oceánu. Stojíme přirozeně o dobré sousedské vztahy mezi zeměmi, stojíme o přátelské vztahy mezi národy. Odmítáme však falešné chiméry o národní  identitě,  které jsou v rozporu s naší historickou zkušeností a  naši skutečnou identitu degradují. Čeští a slovenští vlastenci trvají na své dlouhodobou historií dané  identitě česko-slovenské.