Reakce na rozhovor Tomáše Klézla s doc. Ivanou Čornejovou
17. 11. 2020
Reakce na rozhovor Tomáše Klézla s doc. Ivanou Čornejovou
11. 11. 2020
Na http://zprávy aktuálně.cz/…box, vyšel rozhovor Tomáše Klézla s historičkou doc. Ivanou Čornejovou, CSc., na téma „Doba temna je mýtus. Kdyby Češi na Bílé hoře vyhráli, bylo by hůř.“
Shrnutí několika názorů doc. Ivany Čornejové a kritické poznámky
- Doc. Čornejová považuje za nesprávné vnímat prohranou bitvu českými stavy jako extrémně negativní, neboť o širším povědomí bitvy nemají Češi obecné povědomí Jako příklad jednoho z mýtů uvádí pověst o hrdinných Moravanech, která pochází až ze 17. století. Považuje za nepřijatelné, že bitva je stále symbolem „ doby temna“, útlaku se strany Habsburků, a to i ve školách, že neexistovala literatura kromě lidové tvorby v důsledku jezuitského tmářství. Tradici tohoto výkladu vidí od obrození přes A. Jiráska, T. G. Masaryka a Z. Nejedlého až po komunisty, kteří „accentovali sociální útlak“, považuje za nesprávnou. Ví vůbec Čornejová jak důkladně tyto osobnosti studovaly relevantní prameny, týkající se kulturní a mravní úrovně a vývoje českého národa až k obrození? Je snad nemravné akcentovat krutý sociální útlak?
- Podle autorky „se zjišťuje, že Bílá hora český vývoj dramaticky nepřerušila“.Tady je na místě otázka, v čem ho nepřerušila? V ekonomice, školství, kultuře i sociálně ho přerušila tak, že se český národ začal vzpamatovávat z této situace až po 150 letech. Ale to už byla zásluha osvícenství a celoevropských tlaků zdola, i revolucemi, proti mocenskému a katolickému absolutismu a nesvobodě. Má vůbec Čornejová ponětí jak se žilo poddaným po Bílé hoře a dokonce ještě i po zrušení nevolnictví r. 1781? Nebo to nevnímá jako významné. I někteří vlastenečtí katoličtí kněží byli zhroženi úpadkem zemí koruny české, včetně českého jazyka a později poněmčování. A měli velké problémy z toho, když nemlčeli, jako Balbín, B. Bolzáno a řada českých obrozenců. Zároveň většinou znali práce řady reformátorů, což jim bylo posilou i inspirací.
- Doc. Čornejová považuje za oprávněné, že v roce 1627 Obnoveným zřízením zemským byla němčina zrovnoprávněna s češtinou, ač většina obyvatelstva, včetně horních vrstev, mluvila česky, školy byly latinské i české. Němčina se zaváděla kvůli nové katolické šlechtě a měšťanům, kteří nahradili vyhnané majetné protestanty, a přišli do české království zbohatnout. Snad by bylo slušné přijmout jeho jazyk, když od ní tolik získávali. To se týkalo i římsko katolické církve, která stavěla barokní chrámy a kláštery a také neměla s poddanými slitování, povinnosti na jejích statcích byly zvláště kruté. I mše byly latinské. Dědictví reformace s její větší svobodou, náboženskou tolerancí, důrazem na vzdělání, značným sociálním ohledem, bylo pronásledováno, krutě trestáno. Ještě Marie Terezie vydávala krutá nařízení proti kacířům.
- Obnovené zřízení zemské, které drasticky redukovalo práva zemí Koruny české, české šlechty a měšťanského stavu, ztvrdilo i vyhnání protestantské šlechty i měšťanů a konfiskace jejich majetku. Robotní povinnosti nevolníků se zvýšily třicetkrát, a zároveň byl lid násilně pokatoličtěn. Reformační literatura byla systematicky ničena, pálena. Téměř žádná hodnotná literatura související s realitou nevznikala, nedá se za ni považovat povrchní katolická literatura plná moralizujících příkladů černobílých pohledů na život, pokřivených životopisů svatých. Školy dlouho neexistovaly. I ta Bible byla obecně zakázána - velmi závažný aspekt intelektuální a mravní devastace české společnosti, který autorka nezmiňuje, natož, aby situaci srovnávala s dobou předbělohorskou.
- Obecně se doc. Čornejová se pohybuje hlavně na spekulativní rovině, bez širších souvislostí s velmi důležitými jevy. Užívá naprosto nepřesný a manipulující jazyk – například emigraci nekatolické inteligence odbude souhlasem, že byla masivní, ale neřekne, že byla nucená, že to bylo vyhnání české protestantské inteligence na základě pomsty a zavedení absolutismu a náboženské netolerance. A jedním dechem tvrdí, že vyrostla nová katolická inteligence, srovnatelnou s evropskou, o čemž velmi pochybuji. Podstatné však bylo, že nebyla srovnatelná s reformační inteligencí, naopak byla pod kuratelou katolické hierarchie, která ještě v 19. století bránila rozvoji vědy a její výuky ve školách, popírala vývoj a polrok. Zastává se i Koniáše, jakoby násilné masivní konfiskace a pálení reformačních knih bylo něco legitimního a rozdávání katolických, úzce moralizující výchovné literatury ke katolicismu, plnohodnotnou náhradou. Lid nesměl rozumět světu, ve kterém žil. I ta možnost spasení byla předkládána jako záležitost poslušnosti církvi. I historická tvorba Tomáše Pěšiny z Čechorodu by snad měla být kriticky posuzována na základě kvality jeho práce, být historikem ještě neznamená objektivnost, kvalitu. A pokud jde o Bohuslava Albína, ten ač byl jezuitou, byl českým vlastencem a měl z toho celou řadu problémů s církevními autoritami.
- Nejvíce otazníků budí její spekulace, že kdyby zvítězily na Bílé hoře protestantští stavové, a Friedrich Falcký zůstal českým králem, Češi by na tom byli v budoucnu hůře, hrozilo by rozvrácení země. Argumenty pro toto tvrzení nepředkládá. Na místě je otázka -- byl vůbec možný větší rozvrat, než způsobili svou nenávistí, materialismem a fanatismem habsburský panovník a římsko katolická církev? Trvalo přece téměř tři sta let, než se v mnohém český národ dostal na úroveň doby reformační. Pomalá obroda českého národa od konce 18. století probíhala hlavně celoevropským vlivem osvícenství a prací obrozenců, z nichž mnozí znali některé práce Husa, Chelčického, Komenského, Stránského, atd. Měli důvěru v pozitivní potenciál českého národa. Úvaha o tom, že protestantské církve nebyly v českých zemích jednotné, což by mohl být pro zemi velký problém, jde za hranici přijatelných spekulací v kontextu jejich přiměřeného soužití v době reformační. A není pravda, že rekatolizace probíhala v celé Evropě. Německo mělo od druhé třetiny 16. století řadu protestantských zemí, podobně Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí, Anglie, Skotsko. A vedly si po všech stránkách lépe než katolické země. Nikde nebyla revoluce proti stávajícím poměrům tak krutá jako ve Francii.
- Je otázka, proč již delší dobu veřejná média vybírají pro diskuse o tak závažných událostech, jako je Bílá hora a její důsledky, tak často katolické účastníky, kteří hájí v podstatě stanoviska autoritativní a materialistické katolické církve, která sní o znovunabytí ztracené moci nad lidmi. Z podstaty své víry tito účastníci nejsou schopni pochopit složitá historická období, v nichž lidé cítí svaté právo na důstojný a spravedlivá život a bouří se proti útlaku moci, včetně církevní. Katolická církev nikdy nešla příkladem v úsilí o spravedlnost a mravnost. Zdá se, že stále odmítá pochopit snahu o pokrok ve velmi širokém smyslu, včetně osvícenského principu, že znalosti, vzdělání, mravnost, spravedlnost a zodpovědnost za úroveň svou i druhých, jsou jeho základem a tím i základem ke spasení, ať už si pod tím pojmem představujeme cokoli.
Praha 17. 11. 2020
Marie L. Neudorflová, Ph.D., historička
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář