Jdi na obsah Jdi na menu
 


Život v soukolí posledních let 2

14. 4. 2023

Život v soukolí posledních let 2

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Stoupenci invaze  měli za úkol  obnovit  nekompromisní  vedení a netolerantní správu všech oborů a odvětví  z dob, které ještě nepoznaly „tání“, nepoznali čas obrody. Měli  se obrozenci  vidiny  budoucnosti zříci?

Měli jsme  zapomenout na vlídnou a laskavou vizi budoucnosti, v níž „ulicí bílou půjdou děti rozesmáté“? Měli jsme se vrátit  do stavu podezření, napětí,  pouček a dogmat? Měli jsme zapomenout na  uvolňovací a osvobozovací  „tání“ moci? Měl nastat nový despotický fanatismus a  bezohledné  metody  stranických  funkcionářů? Měli jsme zapomenout  na  dědictví pokračujícího vývoje naší všeobecně lidské kultury?

Mohu podat svědectví o životě s  trestními  následky „nápravné“ invaze.  Byla jsem po 7 letech opět na Fakultě a stoupenci  nápravné „normalizace“ mě potrestali za spis, který se nedržel uznávaných pouček a hledal životní cestu  podle vlastního  vědomí a svědomí. 

 V čele nově nastolené „normalizační“ celospolečenské politiky, vládnoucí  nezpochybnitelné ideologie i bdělé správy všech oborů a  odvětví, stanuli   prověření  a v minulosti osvědčení straničtí funkcionáři. Zaujímali zásadně  nepřístupné stanovisko  k neprověřeným soudruhům,  které  teď měli  za nepřátele. Oficiálně nesměli  ani nechtěli vidět, jak citelné tresty ty či ony soudruhy    postihly, a jak byly uděleny často  i nespravedlivě.

 A přesto vše jsem zjistila,  že se utvářely  situace  zcela neočekávané a nepředvídatelné.

Ukázalo se, že v  řadových pozicích  existovali jedinci, neuznávající  tresty udílené  vládnoucí  nomenklaturou. Za  zády  funkcionářů a bez jejich  vědomí  se tajně a skrytě  ujímali potrestaných.

Při tom  jednali s ohledem na  charakter činnosti  a  díla   těch osobností, které si vzali na starost. Dlouho mi trvalo, než jsem  na to přišla a  podrobnosti jsem se nikdy nedověděla. Netušila jsem, jak působí  skrytá diferenciace vlivů v socialistické společnosti. Co se mi stalo?

Propuštěna ze zaměstnání  jsem dlouho marně sháněla místo, za pomoci ROH se soudila o přijatelný pracovní posudek a pak konečně nastoupila nouzové zaměstnání, vzdálené dlouhou rychlíkovou cestou od domova a od rodiny.  Bez útěchy, bez naděje. A tu jsem  jednoho dne dostala  pozvánku k  externí činnosti na  oficiálně vyhlášeném „Celospolečenském projektu estetické výchovy.“ Bez souhlasu a bez  svolení  zaměstnavatele  jsem se pak  občas tajně setkávala s řadou prověřených členů strany i se skrytými externisty, jako jsem byla já. Ale nad rozdíly mezi nimi jsem  se nezamýšlela. Znali “Slova o lidech a estetičnu“, vydaného “ Ústředním domem  lidové umělecké tvořivosti“ z r. 1971. Znali i leccos z teorie a praxe estetické výchovy, kterou jsem se zabývala.

Pozoruhodná celostátní akce se tehdy konala v místech našeho kulturního dědictví na Moravě. Její hlavní organizátor za Výzkumný ústav kultury v Praze, Miloš Chyba, znalec a vykladač více druhů umění, padal tam přemírou práce. Ale stihl mě zavést do slavnostní místnosti, kde jsem dostala pěknou  medaili Josefa Mánesa z 9. března 1973. Stálo  na průvodním listě u ní, že ji dostávám „Za záslužnou činnost i angažovanou vědeckou práci pro naši socialistickou společnost.“

Jindy si  zase vynikající novinářka, Agáta Pilátová, přečetla citát, v kterém uvažuji o významu estetického vztahu  nejen k umění,ale i  k práci. Vzala mě k účasti na bohatém výzkumu na více pracovištích a umožnila  mi, mimo jiné, sepsat kapitolu o „Práci, která je víc než hra“,  inspirovanou ideou Vladislava Vančury.

Až do Listopadového převratu  r.1989 platily ideové  směrnice pro oblast kultury a jejího rozvoje v naší vyspělé socialistické společnosti, schválené na sjezdu KSČ. Vedení Výzkumných kulturních ústavů stejně jako vedení Osvětových ústavů poskytovala stránky  svých sborníků i autorům, kteří nebyli „stranicky prověřeni“. Publikovali  i mně články k problematice mezilidských vztahů a zvali mě k přednáškové činnosti.  k  axiologickým, etickým a estetickým otázkám.                                                                                             

Při  oficiálně  kontrolovaném zaměstnání jsem tak  působila neoficiálně  na různých místech oborů kultury a osvěty. Takových míst bylo mnoho. Na příklad: Osvětová zařízení lokální a regionální. Kulturní kluby. Družstevní kluby. Ústřední výzkumné ústavy kultury, Domy kultury, Domy osvěty, Muzea, Lidové knihovny, Lidové hvězdárny, Družstevní kluby, Park kultury a oddechu, Výstavní síň a galerie,  Zoo zahrada atp.

Ve styku s kulturními a osvětovými pracovníky jsem si  vzpomínala na minulá léta, jak  různé mohou být  postoje k vládnoucímu režimu.

Byli pracovníci  oddaní režimu bez námitek. Byli i oprávci režimu, kteří byli pro jeho zlepšení a pokrok. Od 21. srpna 1968, od vyhlášení normalizace, se projevily i postoje  zcela nepřátelsky zaujaté. Opoziční. Militantní. Jako měli disidenti a emigranti. Přibývalo jich vlivem undergroundu i vlivem zahraničí. .

Žasla jsem, když mě  někdy v létě roku 1989  vezl řidič z centra  osvětového ústavu do školícího zařízení.  Celou cestu mě bavil  historkami  antirežimního  zaměření. Ocenil „Šmouly“, hrdiny americko-belgického seriálu, zahraniční televizní dodávku.  Pochválil, že konečně  naše televize nesetrvává  jen u domácích tvůrců a děl, jako dosud setrvávala. S jakousi  ironií napadl Loděnice, obec  u Berouna,  a tamější výrobnu gramofonových desek. Odsuzoval ji pro nějaké politické veličiny a jejich  podlé  gramofonové „kšefty“, o kterých jsem neměla nejmenší představu. A se suverénním protistátním posměchem mi vykládal, jak Plzeň na jaře 1945 osvobodili Američané a jak děvčatům obohatili život čokoládou a silonkami. Všechno, co říkal, vyznívalo nesmiřitelně  k současnému  socialistickému  zřízení.  

Po  převratu 17. listopadu 1989 postupně po řadě dní v Praze i v jiných městech se dál   celospolečenský mocenský posun. Posléze byla vyhlášena nová vláda  a   stanoveno nové politické zřízení. Všeobecně jsme čekali nápravu dosavadních nedostatků, kritizovaných chyb a omylů. Samozřejmě při zachování trvajících společenských základů. Místo toho však nastávaly nečekané  podstatné změny. Objevila se  masivní privatizace výrobních prostředků  i netušená restituce dříve zabaveného majetků.  Postupně se u nás obnovoval kapitalismus. A to  v nové, globální  neoliberální podobě,o které jsme se doslechli, že  na Západě nastala již  před 20 lety.

Držiteli moci jsou  na světě nebetyční oligarchové, miliardáři a tuneláři.  Po jejich vzoru i u nás   byl vyhlášen zákon o neomezených svobodách  a právech jedince. Tím byl ovšem  potlačen odvěký kulturní zřetel k společnosti a k  normám, sociocentrismus a normocentrismus. Jako by už přestaly platit zřetele a ohledy na  určující společnost, její existenci a vývoj. Jako by už  nešlo o  závaznost a odpovědnost vůči  ideálům, sociálním  normám  a tradicím. Již nejde o rodinu, obec, vlast a národ. Jde o jedince, jako by nově platil  už jen nový  určující princip, vševládný  egocentrismus. Jako by nešlo o nic jiného, než aby  jedinec prosadil  své osobní svobody proti zákonům přírody i společnosti a aby uskutečnil svá práva bez všech omezení a usměrnění.

Nebudu se obírat narůstajícím chaosem  naší společnosti, zůstanu jen  u zmíněného  Celospolečenského   projektu estetického  rozvoje.  Historicky vzato byl vytvářen   od nejstarších dob v osvíceném  školství, v buditelských  směrech a snahách našich  národních   pracovníků, v osvětě, v politice, v  občanské a stranické výchově.      

Rázně pak byl stranou a vládou prosazovaný CPER  ukončen  převratem r. 1989. Zaměstnanci, kteří se ve svých oborech na něm podíleli, ztratili zaměstnání jako bez významu a honoráře.  Ustav  pro výzkum a šíření kultury se stal  jen  dokumentem  minulosti.

Projekt  teorie a praxe všestranného estetického a uměleckého rozvoje, projekt  celospolečenské osvícené  estetické  výchovy  a jejích tradic byl vystřídán vševládnou  komercí a penězi. Jde o protichůdné prostředky, které působí na rozvoj osobností i společnosti zcela protichůdně. Bez radosti sledujeme v některých televizních pořadech  např. pokles jazykové úrovně,  spisovné řeči bez vulgarit.   

S uspokojením i s lítostí sledujeme  na příklad u nás v současnosti  třeba hudební  tvorbu v 70. a 80. letech.Tvořiví hudební umělci tu konstatují, jak v současnosti našeho umění ubylo, protože se předvádějí cizozemci a naši se po nich opičí a napodobují je.

Místo obecně uznávaného  kulturního způsobu života, místo  výsledků  klasického vývoje kultury, vzdělanosti a estetického rozvoje, ovládla většinu veřejnosti a sledované televize převážně nenáročná zábava. U náročnějších diváků budí ošklivost.

Kdeže  jsou hodnoty národního i světového kulturního vývoje! Předvádí se sprostoty a sprosťačinky, nestydaté vtipy, smích, výraz, gestikulace – všechno, co působilo v minulosti stud a co dneska se zdá jako zábavné.  Neoliberální komerce si nezadá s dříve odmítnutou hrubostí a  nestydatostí.

Zapomenuty jsou ideální vize řeči i vystupování, společenské normy, zásady a pravidla chování.

Zato se nosí  nevázanost všeho druhu. To se cení jako   zábava za  snadno dostupné peníze.  Zábava bez  námahy, bez  nenároků .  A to je hájemství neoliberálního  zrušení kulturních snah. Kde zůstal smysl  našeho lidství, bohatství našeho národa, jeho hrdost a čest?