Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tmářství

18. 8. 2019

Dnešní doba je plná paradoxů. Na jedné straně se nám tvrdí, že už definitivně padl monopol na jedinou správnou pravdu. Pouze utlačivé režimy prosazují, aby si všichni lidé mysleli v zásadě totéž.

  Dnes jsme prý už mnohem dále. K základním rysům naší doby patří uznání toho, že každý má svoji pravdu, každý má svobodu vykládat si věci po svém a nikdo nemůže ty druhé nutit, aby uvěřili něčemu, o čem oni sami přímo ze sebe nejsou přesvědčeni.

   V krajní poloze má tento široce liberální pohled na věc podobu dokonalého relativismu. Lékař má svoji pravdu, lidový léčitel zase tu svoji. Vědec vidí věci jen jedním z možných způsobů, šaman je bude vidět třeba docela jinak. Kdo si osobuje právo tvrdit, že jeden z nich má na pravdu jakýsi monopol, prozrazuje na sebe, že je obyčejný tmář.  

   Spisy filozofů jsou těmito moudrostmi prodchnuty, jako kdyby snad mezi sebou soutěžili o to, kdo z nich je svobodomyslnější. Učitelé s tím mívají trochu potíž. Jak mohou s čistým svědomím přenášet poznání na své žáky, jestliže každý žák má svoji pravdu právě tak, jako ji má učitel? V tom případě přece učitelství znamená, že dospělý deformuje z pozice síly svět dítěte a vnucuje mu své představy.  Není málo učitelů, kteří pod tíhou takto závažného obvinění ztrácejí nervy a toužebně vyhlížejí pátky, kdy výuka díky demonstracím nehrozí.

   Některé staré pravdy však přesto tvrdohlavě přetrvávají. Například ta, že každé pravidlo má svoji výjimku. A tak na každé nové demonstraci slýcháváme z úst těch nejpovolanějších, že je třeba, aby se mladí lidé rozjeli na venkov a tam šířili pravdu mezi ty, kdo vinou svého věku, neschopnosti vyhodnocovat správně informace a bůhvíčeho dalšího nejsou schopni se sami k pravdě dopracovat.

   Postmoderní filozofové k tomu mlčí, liberální levice dokonce tleská. Jako kdyby všichni dočista zapomněli, že každý má přece svoji vlastní pravdu, že nikdo nesmí druhému nutit svůj pohled na věc a deformovat ho svými představami.

  Jestliže je podezřelé, když lékař vnucuje svoji pravdu pacientovi, jestliže je nesprávné, když učitel šíří svoji pravdu mezi žáky, proč si osvětáři z velkých měst myslí, že jsou povoláni k tomu, aby svoji pravdu vnucovali formou laické osvěty všem přespolním?

Nestávají se z nich v tom případě náhodnou nositelé dávno překonaného tmářství?

Prof. J. Keller

Přišlo e-poštou

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář