Jdi na obsah Jdi na menu
 


Na výletě ve Žďáru

20. 5. 2019

 

 

V „Muzeu knihy“ ve Žďáru nad Sázavou (bylo umístěno  na Zelené hoře) jsem před léty navštívila výstavu „Knihovna Národního muzea – známá i neznámá.“ Velmi  poučná expozice tu dokumentovala  literární vývoj od vzniku písma v nejstarších civilizacích až po současnost. Místnosti i chodby byly  plné zajímavých exponátů vzorně předvedených. A tu – náhle -  jste se octli  mezi dvěma kojemi, instalovanými naproti sobě v jednom společném  prostoru. Nevím, zda to byl záměr vystavovatelů nebo nezamýšlené „kouzlo nechtěného“. Do přímého sousedství a  do kontrapozice se dostaly dva velmi pozoruhodné a velmi odlišné kulturně  literární celky. Jejich srovnání bylo neobyčejně výmluvné.

Po pravé straně jste mohli  obdivovat 35 foliantů nezvykle velkého formátu. Foliantů nádherných, mohutných, v kůži vázaných, foliantů slavné „Francouzské encyklopedie“. Monumentální dílo lidského ducha, pýcha osvícenství – souhrn veškerého tehdejšího poznání v oboru věd, umění a řemesel. Byla vydávána v letech 1751 – 1772  (s dodatky a rejstříky dokončena r.1780). Hlavní redakci měli F. d´Alembert a zvláště D. Diderot.  Mezi jejich spolupracovníky patřili další vynikající myslitelé té doby, vědci a učenci, jako byli Voltaire, Montesquieu, Condillac, Condorcet, Helvetius, Holbach, La Mettrie, Turgot, Necker, Rousseau aj. Folianty tu stály bok po boku jako hráz, hradba, ztělesněná armáda tvůrčího ducha, vědění epochy a ostrá kritika náboženských předsudků a sociální nespravedlnosti. Mohutné svazky „Encyklopedie“ vyplnily  velké skříňové regály, příhrady  se zdály  pro ně malé a těsné, sotva se tam a jen stěží  ty folianty vešly.

 

Naproti – po levé straně – jste objevili počátky našeho národního obrození. Na policích nevelkých skříněk spočívaly – takřka v prázdném prostoru – osamělé a  daleko od sebe –  chudičné krejcarové knížečky. Každá by se vešla do dlaně. A byly  to literární výtvory, které nás po staletích neexistence legitimovaly ke vstupu mezi evropské vzdělané národy. Začínalo to několika čísly „Krameriových c.k. vlasteneckých novin“ (1791 – 1825), pokračovalo  veršíky Thámovými a Hněvkovského z přelomu 18. a 19. stol. Dále jste  tu našli  časoměrné „Básně“ J. Kollára (1821), sešitek Palackého „Dějin národa českého v Čechách a na Moravě“ (1936). Ty vycházely na pokračování.  A potom Čelakovského „Ohlas písní ruských“ (1929) a „Ohlas písní českých“ (1939) a  proslulý dokument o „zrození básníka“, Máchův „Máj“ (1836), Erbenovu „Kytici“ (1953) a „Babičku“ B. Němcové (1855). Návštěvník si s pohnutím uvědomil, že v době, kdy vycházela ve Francii „Encyklopedie“, byli naši předkové ještě negramotní nevolníci. Nevolnictví bylo zrušeno  až r. 1781, povinná školní docházka zavedena r.1774. Nedlouho po těchto  tereziánských a josefinských reformách se objevila první díla naší novodobé literární kultury. Ovšem, bylo to  80 až 100 let od  prvních dílů slavné „Encyklopedie.“

 

 Dnešní záznam o „Výstavě“ i o „Muzeu knihy“  ve Žďáru se   patrně týká nenávratné  minulosti.  „Muzeum knihy“ existovalo  na Zelené hoře od r.1957 do r.2014. Zelenou horu však nyní obdržela církev v rámci restitucí. A církev se nezajímá o naše národní obrození ani o dějiny literatury. Církev, věrná svému poslání, vrací  Zelenou horu k její  dávnější tradici. Vytváří  tu na místě   architektonicky cenném a obdivovaném (Santini),  na místě  památky pod ochranou UNESCO kult svého světce, Jana Nepomuckého a  nábožné   území,  zasvěcené  poutníkům a poutním  bohoslužbám.

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová,CSc.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář