Jak se bránit 5
Jak se bránit 5
Ing. Dalibor Plichta
Dnešní stav u nás je z tohoto hlediska hluboce neuspokojivý. Hromadné sdělovací prostředky (máme na mysli především tisk) jsou snad z osmdesáti procent v cizích, převážně německých rukou. Česká veřejnost je nucena vytvářet si své mínění podle toho, co nám tyto sdělovací prostředky přinesou nebo nepřinesou. Jejich výběr informací ani jejich podání nemusí být, zvláště v kritických dobách nebo ve věcech pro nás citlivých, službou českým zájmům.
15. Měli bychom si vážit skutečnosti, že náš stát je v podstatě národnostně sourodý, že je to stát národní, a nenechat se v tom zviklat tvrzeními, k nimž nemáme nejmenší důvod se přiklánět a která ani nejsou pravdivá, totiž tvrzeními, že národní stát je věcí překonanou.
Národní stát naopak i nadále zůstává nejpřirozenějším rámcem společného života těch, kdo mají společnou kulturu, společný jazyk, společné zájmy a společnou minulost. Jako zůstává přirozenou podobou kulturní a jazykové pospolitosti národ, stejně přirozeně tato pospolitost usiluje i o politickou podobu své jednoty, o vlastní, samostatný stát.
Zatímco i dnes např. Francouzi s uspokojením uvádějí, že Francie je národním státem par excellence a nemá proto problémy se svou identitou, kterou tvoří její dějiny, její kultura a její jazyk, u nás přesto, že jsme národ malý a jeho identita je nepoměrně více ohrožena, se objevují lidé, kteří přednosti a význam národního státu nechtějí vidět a dokonce je popírají. Z nějakých důvodů jim uniká, co by měl vědět i slepý, totiž že stav, kdy národ je zároveň samostatným politickým subjektem, je stavem, v němž lze nejlépe a nejspolehlivěji zabezpečit duchovní i hmotný rozkvět národního společenství.
Globalizace otázek, před nimiž naše doba stojí, nevyžaduje zrušení národních států a vytvoření nějakého světového nadstátu, jehož rozhodovací centrum by mělo na všechny strany příliš daleko k porozumění místním potřebám a zájmům a nutně by se k nim chovalo necitlivě a přezíravě. Co je zapotřebí, je vzájemně chápající a svobodná spolupráce států, které si udrží vliv na ochranu svého životního prostředí a na hospodaření se svými přírodními zdroji a ochrání svou kulturu před zánikem v multikulturní nekulturnosti. Není to národní stát, kdo bude chtít neodpovědně exploatovat svou zemi a proměnit ji v rumiště nebo pustinu. Spíše to jsou multinacionální koncerny, nadnárodní profitéři, jejich chtivost a sobectví, které nemá s národním uvědoměním a národním státem nic společného.
16. Neměli bychom tedy podléhat ani iluzím, že někdo, nějaká nadstátní nebo nadnárodní struktura bude řešit a zvládat úkoly, které jsou součástí uspokojování našich legitimních zájmů, místo nás a za nás. A zejména ne iluzím, že by za takových podmínek byly naše zájmy uspokojovány k naší spokojenosti. Břemeno národních zájmů si musíme ponechat na vlastních bedrech.
S tímto břemenem pak budeme případně muset vstupovat i do budoucí podoby integrované Evropy, do nějaké podoby Evropské unie, která, ať bude její příští podoba jakákoli, bude se ze všeho nejvíc podobat rohovnickému zápasišti.
17. Konečně pak bychom měli mít stále na paměti, že bez vědomého a soustavného pěstování a zušlechťování národního vědomí a bez vlastní politické vůle nic nám nebude dáno. A z toho, co máme a co jsme vydobyli nebo udrželi za cenu tak velkých obětí a práce mnoha generací, nic nám nebude dále zaručeno a ponecháno. Ani mezinárodní smlouvy a deklarace nám nebudou nic platné.