Jak se bránit, část 2 - Ing. Dalibor Plichta
Jak se bránit, část 2
Ing. Dalibor Plichta
Na to, abychom byli s Němci jedním politickým národem, byli bychom musili mít v té "symbióze" rovné postavení s nimi, nesměli bychom bývali být národem druhé politické kategorie, národem, kterému Němci a Velkoněmci byli ochotni přiznat právě jen právo na poněmčení a podřízení se všeněmeckému mesianismu. Stačí si vzpomenout, jaký byl nepoměr v politickém zastoupení Čechů a Němců v bývalé monarchii a jak vypadal klíč k vytváření politické reprezentace. A pokud jde o tvrzení, že "jazyk nerozhodoval", bylo by zajímavé slyšet vysvětlení, proč tedy v tomto "jednom politickém národě" museli Češi tak těžce bojovat o povolení českých škol i tam, kde si je sami chtěli vydržovat, zatímco německé školy byly vydržovány z veřejných prostředků a vznikaly v českých zemích bez toho, že by jim rakouská vláda kladla překážky.
10. Nenechat se tlačit ke zdi německými hrozbami, že když nepřistoupíme na požadavky "revizionistů pro svobodu", náš vstup do Evropské unie bude nesnadný nebo dokonce nemožný. Německo není vrátným Evropské unie. Měli bychom si uvědomovat, že náš vstup do Evropské unie je mnohem víc zájmem Německa než zájmem naším, a to jak z důvodů hospodářských, tak z důvodů politických a vojenských. Proč bychom ostatně měli spěchat se svým vstupem do Evropské unie a s placením vstupného zrovna Německu (tím, že bychom ustoupili požadavkům "revizionistů pro svobodu"), když v této chvílí nikdo není s to předpovědět, jakou bude mít Evropská unie podobu, jak budou vypadat a pracovat její rozhodovací mechanismy?
Nepotřebujeme přijímat ani německé nabídky, že nám bude Německo dělat ve sjednocené Evropě "Sachverwaltera" (zástupce našich zájmů), jak o tom v Německu mluví F. Neubauer nebo Otto Habsburg nebo jak o tom za své pražské návštěvy mluvil sociální demokrat R. Scharping. I tyto nabídky prozrazují, že se tito bojovníci za sjednocenou Evropu nezbavili svého zděděného protektorského postoje, který má hodně daleko k žádoucímu vztahu "já pán, ty pán". Podobně protektorsky uvažuje ostatně i bývalý prezident SRN R. von Weizsacker (28), když zájem Německa o nás přirovnal k zájmu Francie o její bývalé kolonie Alžírsko nebo Zair.
11. Bylo by rovněž nedobré spoléhat se na to, že dnešní demokratický ráz Německa vylučuje tam všechna nemilá překvapení, jež si umíme představit. Proměny politické orientace se nedají - zvláště u Němců - předvídat, V každém případě by byla chyba nebrat na vědomí nebo podceňovat virulenci např. německého pravicového radikalismu, nové probouzení "konzervativní revoluce", která navazuje na myšlenky, z nichž čerpala nacistická ideologie, protidemokratická a elitářská. Jestliže tam dochází k novému zájmu o práce Moellera van den Bruck nebo Othmara Spanna, mohlo by se stát, že by tyto tendence, zvláště pak ve spojení s duchem "revizionistů pro svobodu" a jejich příznivců, našly nakonec výraz i v německé zahraniční politice.
Mohli jsme se v této souvislosti u nás setkat i s názorem, že bychom neměli nepřímo pomáhat těmto silám "konzervativní revoluce" svým důsledným odmítáním požadavků bývalých českých Němců a vůbec vzdorováním té německé politice, která směřuje ke smazání oné "špinavé skvrny".
Naše ohledy a naše obavy z ohrožení německého demokratismu novým pravicovým radikalismem, nějakou "konzervativní revolucí" by nás neměly vést k ustupování "revizionistům pro svobodu" a jejich spřízněným duším. Tím bychom tyto v jádře protidemokratické síly jenom povzbudili. Nebezpečí pravicového radikalismu má ostatně v Německu hlubší kořeny a hlubší příčiny, než je nevůle Čechů přiznat odsunutým Němcům "právo na vlast".
Starost o zachování demokracie v Německu, jakkoli je u nás pochopitelná, nám nepřísluší. A v každém případě by byla nad naše síly.
12. Dalším příkazem české politiky by mělo být: Nepřistupovat na snahy o nalezení nějaké "společné pravdy" o minulosti česko-německých vztahů v době starší i novější. (Taková "společná pravda" je samozřejmě něco docela jiného než společné sdílení některých hodnot.) Pokusy dospět ke společnému výkladu minulosti nemohou mít vyhlídky na úspěch, ani kdyby byly podnikány se sebelepšími a upřímně míněnými úmysly. Každý se totiž díváme odjinud, s jinou dějinnou zátěží a přítěží a s odlišnými očekáváními. "Společná pravda" je potřebná a je možná tam, kde jde o společný život, společnou domácnost. To však není náš případ. My musíme naopak dbát o to, aby nám pod rouškou hledání "společné pravdy" nebyla vnucována hluboká revize pojetí našich dějin a naší historické zkušenosti, aby při hledání "společné pravdy" nedocházelo k oddrolování a erozi pilířů, na kterých spočívá naše česká státnost a národní nezávislost. "Společná pravda" konec konců naprosto není žádnou podmínkou dobrých a korektních vztahů mezi sousedy.
13. S tím souvisí i nutnost obrany před ideovou demobilizací našeho národního společenství, způsobovanou zkreslováním našich národních i evropských dějin. Zvláště se to týká historie snah našeho národa o dovršení emancipačního procesu i v rovině politické.
Týká se to tedy doby označované jako české národní obrození, doby českého zrání do podoby moderního národa.
Týká se to celého našeho devatenáctého století a pak vzniku a trvání Československa až do druhé světové války a samozřejmě i prvních let po ní. Měli bychom být trvale odolní proti účelovému a pravdě neodpovídajícímu vychvalování soužití, "symbiózy" Čechů s Němci v minulosti, proti pohádkám (které dnes můžete číst i v našich učebnicích schválených ministerstvem školství), že doba panování Franze Josefa byla "zlatým věkem českého národa". (29)
14. K uchránění se před ideovou demobilizací je ovšem třeba znát vlastní dějiny a chápat smysl české politiky. Národ bez historické paměti přestává být národem. Když národ ztratí své dějiny, jednu z oněch tří podstatných složek národní identity (vedle jazyka a společné kultury), ztrácí sám sebe a jako takový přestává být politickým subjektem. Nezbývá mu než smířit se s tím, že se stane objektem politiky jiného subjektu, že skončí v poddanství.
Ale je nutné rozumět i vlastní přítomnosti, mít jasno o zájmech a potřebách vlastního dneška. Bez toho je každá politika blouděním nebo dokonce blouděním v cizích službách. Proto je věcí prvořadého významu, aby národní společenství mělo kde artikulovat své zájmy, aby mělo především své vlastní hromadné sdělovací prostředky. Jinak nejen není možno účinně artikulovat vlastní zájmy, ale přestává plnit svou úlohu veřejné mínění, sůl demokracie.
Dnešní stav u nás je z tohoto hlediska hluboce neuspokojivý. Hromadné sdělovací prostředky (máme na mysli především tisk) jsou snad z osmdesáti procent v cizích, převážně německých rukou. Česká veřejnost je nucena vytvářet si své mínění podle toho, co nám tyto sdělovací prostředky přinesou nebo nepřinesou. Jejich výběr informací ani jejich podání nemusí být, zvláště v kritických dobách nebo ve věcech pro nás citlivých, službou českým zájmům.
15. Měli bychom si vážit skutečnosti, že náš stát je v podstatě národnostně sourodý, že je to stát národní, a nenechat se v tom zviklat tvrzeními, k nimž nemáme nejmenší důvod se přiklánět a která ani nejsou pravdivá, totiž tvrzeními, že národní stát je věcí překonanou.
Národní stát naopak i nadále zůstává nejpřirozenějším rámcem společného života těch, kdo mají společnou kulturu, společný jazyk, společné zájmy a společnou minulost. Jako zůstává přirozenou podobou kulturní a jazykové pospolitosti národ, stejně přirozeně tato pospolitost usiluje i o politickou podobu své jednoty, o vlastní, samostatný stát.
Zatímco i dnes např. Francouzi s uspokojením uvádějí, že Francie je národním státem par excellence a nemá proto problémy se svou identitou, kterou tvoří její dějiny, její kultura a její jazyk, u nás přesto, že jsme národ malý a jeho identita je nepoměrně více ohrožena, se objevují lidé, kteří přednosti a význam národního státu nechtějí vidět a dokonce je popírají. Z nějakých důvodů jim uniká, co by měl vědět i slepý, totiž že stav, kdy národ je zároveň samostatným politickým subjektem, je stavem, v němž lze nejlépe a nejspolehlivěji zabezpečit duchovní i hmotný rozkvět národního společenství.
Globalizace otázek, před nimiž naše doba stojí, nevyžaduje zrušení národních států a vytvoření nějakého světového nadstátu, jehož rozhodovací centrum by mělo na všechny strany příliš daleko k porozumění místním potřebám a zájmům a nutně by se k nim chovalo necitlivě a přezíravě. Co je zapotřebí, je vzájemně chápající a svobodná spolupráce států, které si udrží vliv na ochranu svého životního prostředí a na hospodaření se svými přírodními zdroji a ochrání svou kulturu před zánikem v multikulturní nekulturnosti. Není to národní stát, kdo bude chtít neodpovědně exploatovat svou zemi a proměnit ji v rumiště nebo pustinu. Spíše to jsou multinacionální koncerny, nadnárodní profitéři, jejich chtivost a sobectví, které nemá s národním uvědoměním a národním státem nic společného.
16. Neměli bychom tedy podléhat ani iluzím, že někdo, nějaká nadstátní nebo nadnárodní struktura bude řešit a zvládat úkoly, které jsou součástí uspokojování našich legitimních zájmů, místo nás a za nás. A zejména ne iluzím, že by za takových podmínek byly naše zájmy uspokojovány k naší spokojenosti. Břemeno národních zájmů si musíme ponechat na vlastních bedrech.
S tímto břemenem pak budeme případně muset vstupovat i do budoucí podoby integrované Evropy, do nějaké podoby Evropské unie, která, ať bude její příští podoba jakákoli, bude se ze všeho nejvíc podobat rohovnickému zápasišti.
17. Konečně pak bychom měli mít stále na paměti, že bez vědomého a soustavného pěstování a zušlechťování národního vědomí a bez vlastní politické vůle nic nám nebude dáno. A z toho, co máme a co jsme vydobyli nebo udrželi za cenu tak velkých obětí a práce mnoha generací, nic nám nebude dále zaručeno a ponecháno. Ani mezinárodní smlouvy a deklarace nám nebudou nic platné.
Jak se bránit, část 2
Ing. Dalibor Plichta
Na to, abychom byli s Němci jedním politickým národem, byli bychom musili mít v té "symbióze" rovné postavení s nimi, nesměli bychom bývali být národem druhé politické kategorie, národem, kterému Němci a Velkoněmci byli ochotni přiznat právě jen právo na poněmčení a podřízení se všeněmeckému mesianismu. Stačí si vzpomenout, jaký byl nepoměr v politickém zastoupení Čechů a Němců v bývalé monarchii a jak vypadal klíč k vytváření politické reprezentace. A pokud jde o tvrzení, že "jazyk nerozhodoval", bylo by zajímavé slyšet vysvětlení, proč tedy v tomto "jednom politickém národě" museli Češi tak těžce bojovat o povolení českých škol i tam, kde si je sami chtěli vydržovat, zatímco německé školy byly vydržovány z veřejných prostředků a vznikaly v českých zemích bez toho, že by jim rakouská vláda kladla překážky.
10. Nenechat se tlačit ke zdi německými hrozbami, že když nepřistoupíme na požadavky "revizionistů pro svobodu", náš vstup do Evropské unie bude nesnadný nebo dokonce nemožný. Německo není vrátným Evropské unie. Měli bychom si uvědomovat, že náš vstup do Evropské unie je mnohem víc zájmem Německa než zájmem naším, a to jak z důvodů hospodářských, tak z důvodů politických a vojenských. Proč bychom ostatně měli spěchat se svým vstupem do Evropské unie a s placením vstupného zrovna Německu (tím, že bychom ustoupili požadavkům "revizionistů pro svobodu"), když v této chvílí nikdo není s to předpovědět, jakou bude mít Evropská unie podobu, jak budou vypadat a pracovat její rozhodovací mechanismy?
Nepotřebujeme přijímat ani německé nabídky, že nám bude Německo dělat ve sjednocené Evropě "Sachverwaltera" (zástupce našich zájmů), jak o tom v Německu mluví F. Neubauer nebo Otto Habsburg nebo jak o tom za své pražské návštěvy mluvil sociální demokrat R. Scharping. I tyto nabídky prozrazují, že se tito bojovníci za sjednocenou Evropu nezbavili svého zděděného protektorského postoje, který má hodně daleko k žádoucímu vztahu "já pán, ty pán". Podobně protektorsky uvažuje ostatně i bývalý prezident SRN R. von Weizsacker (28), když zájem Německa o nás přirovnal k zájmu Francie o její bývalé kolonie Alžírsko nebo Zair.
11. Bylo by rovněž nedobré spoléhat se na to, že dnešní demokratický ráz Německa vylučuje tam všechna nemilá překvapení, jež si umíme představit. Proměny politické orientace se nedají - zvláště u Němců - předvídat, V každém případě by byla chyba nebrat na vědomí nebo podceňovat virulenci např. německého pravicového radikalismu, nové probouzení "konzervativní revoluce", která navazuje na myšlenky, z nichž čerpala nacistická ideologie, protidemokratická a elitářská. Jestliže tam dochází k novému zájmu o práce Moellera van den Bruck nebo Othmara Spanna, mohlo by se stát, že by tyto tendence, zvláště pak ve spojení s duchem "revizionistů pro svobodu" a jejich příznivců, našly nakonec výraz i v německé zahraniční politice.
Mohli jsme se v této souvislosti u nás setkat i s názorem, že bychom neměli nepřímo pomáhat těmto silám "konzervativní revoluce" svým důsledným odmítáním požadavků bývalých českých Němců a vůbec vzdorováním té německé politice, která směřuje ke smazání oné "špinavé skvrny".
Naše ohledy a naše obavy z ohrožení německého demokratismu novým pravicovým radikalismem, nějakou "konzervativní revolucí" by nás neměly vést k ustupování "revizionistům pro svobodu" a jejich spřízněným duším. Tím bychom tyto v jádře protidemokratické síly jenom povzbudili. Nebezpečí pravicového radikalismu má ostatně v Německu hlubší kořeny a hlubší příčiny, než je nevůle Čechů přiznat odsunutým Němcům "právo na vlast".
Starost o zachování demokracie v Německu, jakkoli je u nás pochopitelná, nám nepřísluší. A v každém případě by byla nad naše síly.
12. Dalším příkazem české politiky by mělo být: Nepřistupovat na snahy o nalezení nějaké "společné pravdy" o minulosti česko-německých vztahů v době starší i novější. (Taková "společná pravda" je samozřejmě něco docela jiného než společné sdílení některých hodnot.) Pokusy dospět ke společnému výkladu minulosti nemohou mít vyhlídky na úspěch, ani kdyby byly podnikány se sebelepšími a upřímně míněnými úmysly. Každý se totiž díváme odjinud, s jinou dějinnou zátěží a přítěží a s odlišnými očekáváními. "Společná pravda" je potřebná a je možná tam, kde jde o společný život, společnou domácnost. To však není náš případ. My musíme naopak dbát o to, aby nám pod rouškou hledání "společné pravdy" nebyla vnucována hluboká revize pojetí našich dějin a naší historické zkušenosti, aby při hledání "společné pravdy" nedocházelo k oddrolování a erozi pilířů, na kterých spočívá naše česká státnost a národní nezávislost. "Společná pravda" konec konců naprosto není žádnou podmínkou dobrých a korektních vztahů mezi sousedy.
13. S tím souvisí i nutnost obrany před ideovou demobilizací našeho národního společenství, způsobovanou zkreslováním našich národních i evropských dějin. Zvláště se to týká historie snah našeho národa o dovršení emancipačního procesu i v rovině politické.
Týká se to tedy doby označované jako české národní obrození, doby českého zrání do podoby moderního národa.
Týká se to celého našeho devatenáctého století a pak vzniku a trvání Československa až do druhé světové války a samozřejmě i prvních let po ní. Měli bychom být trvale odolní proti účelovému a pravdě neodpovídajícímu vychvalování soužití, "symbiózy" Čechů s Němci v minulosti, proti pohádkám (které dnes můžete číst i v našich učebnicích schválených ministerstvem školství), že doba panování Franze Josefa byla "zlatým věkem českého národa". (29)
14. K uchránění se před ideovou demobilizací je ovšem třeba znát vlastní dějiny a chápat smysl české politiky. Národ bez historické paměti přestává být národem. Když národ ztratí své dějiny, jednu z oněch tří podstatných složek národní identity (vedle jazyka a společné kultury), ztrácí sám sebe a jako takový přestává být politickým subjektem. Nezbývá mu než smířit se s tím, že se stane objektem politiky jiného subjektu, že skončí v poddanství.
Ale je nutné rozumět i vlastní přítomnosti, mít jasno o zájmech a potřebách vlastního dneška. Bez toho je každá politika blouděním nebo dokonce blouděním v cizích službách. Proto je věcí prvořadého významu, aby národní společenství mělo kde artikulovat své zájmy, aby mělo především své vlastní hromadné sdělovací prostředky. Jinak nejen není možno účinně artikulovat vlastní zájmy, ale přestává plnit svou úlohu veřejné mínění, sůl demokracie.
Dnešní stav u nás je z tohoto hlediska hluboce neuspokojivý. Hromadné sdělovací prostředky (máme na mysli především tisk) jsou snad z osmdesáti procent v cizích, převážně německých rukou. Česká veřejnost je nucena vytvářet si své mínění podle toho, co nám tyto sdělovací prostředky přinesou nebo nepřinesou. Jejich výběr informací ani jejich podání nemusí být, zvláště v kritických dobách nebo ve věcech pro nás citlivých, službou českým zájmům.
15. Měli bychom si vážit skutečnosti, že náš stát je v podstatě národnostně sourodý, že je to stát národní, a nenechat se v tom zviklat tvrzeními, k nimž nemáme nejmenší důvod se přiklánět a která ani nejsou pravdivá, totiž tvrzeními, že národní stát je věcí překonanou.
Národní stát naopak i nadále zůstává nejpřirozenějším rámcem společného života těch, kdo mají společnou kulturu, společný jazyk, společné zájmy a společnou minulost. Jako zůstává přirozenou podobou kulturní a jazykové pospolitosti národ, stejně přirozeně tato pospolitost usiluje i o politickou podobu své jednoty, o vlastní, samostatný stát.
Zatímco i dnes např. Francouzi s uspokojením uvádějí, že Francie je národním státem par excellence a nemá proto problémy se svou identitou, kterou tvoří její dějiny, její kultura a její jazyk, u nás přesto, že jsme národ malý a jeho identita je nepoměrně více ohrožena, se objevují lidé, kteří přednosti a význam národního státu nechtějí vidět a dokonce je popírají. Z nějakých důvodů jim uniká, co by měl vědět i slepý, totiž že stav, kdy národ je zároveň samostatným politickým subjektem, je stavem, v němž lze nejlépe a nejspolehlivěji zabezpečit duchovní i hmotný rozkvět národního společenství.
Globalizace otázek, před nimiž naše doba stojí, nevyžaduje zrušení národních států a vytvoření nějakého světového nadstátu, jehož rozhodovací centrum by mělo na všechny strany příliš daleko k porozumění místním potřebám a zájmům a nutně by se k nim chovalo necitlivě a přezíravě. Co je zapotřebí, je vzájemně chápající a svobodná spolupráce států, které si udrží vliv na ochranu svého životního prostředí a na hospodaření se svými přírodními zdroji a ochrání svou kulturu před zánikem v multikulturní nekulturnosti. Není to národní stát, kdo bude chtít neodpovědně exploatovat svou zemi a proměnit ji v rumiště nebo pustinu. Spíše to jsou multinacionální koncerny, nadnárodní profitéři, jejich chtivost a sobectví, které nemá s národním uvědoměním a národním státem nic společného.
16. Neměli bychom tedy podléhat ani iluzím, že někdo, nějaká nadstátní nebo nadnárodní struktura bude řešit a zvládat úkoly, které jsou součástí uspokojování našich legitimních zájmů, místo nás a za nás. A zejména ne iluzím, že by za takových podmínek byly naše zájmy uspokojovány k naší spokojenosti. Břemeno národních zájmů si musíme ponechat na vlastních bedrech.
S tímto břemenem pak budeme případně muset vstupovat i do budoucí podoby integrované Evropy, do nějaké podoby Evropské unie, která, ať bude její příští podoba jakákoli, bude se ze všeho nejvíc podobat rohovnickému zápasišti.
17. Konečně pak bychom měli mít stále na paměti, že bez vědomého a soustavného pěstování a zušlechťování národního vědomí a bez vlastní politické vůle nic nám nebude dáno. A z toho, co máme a co jsme vydobyli nebo udrželi za cenu tak velkých obětí a práce mnoha generací, nic nám nebude dále zaručeno a ponecháno. Ani mezinárodní smlouvy a deklarace nám nebudou nic platné.