Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak anonymní IT giganti formují tvář západní politiky

26. 10. 2020

Jak anonymní IT giganti formují tvář západní politiky

Jelena Pustovojtova

19. října 2020

Paříž a Amsterodam žádaly od úřadů EU, aby vytvořily speciální orgán k regulaci činnosti amerických technologických gigantů Google a Facebook. Oba giganti fakticky ovládly světový systém počítačových sítí. Americké společnosti manipulují informacemi ve svých zájmech a zájmům státu dokáží nejen konkurovat, ale také je určovat.

Požadavek Francie a Nizozemska dodal energii vice prezidentce Evropské komise, která má na starosti otázky digitálních technologií. Připravuje zákon o digitálních službách. Je známá tím, že v roce 2017 dala společnosti Google pokutu 2,4 miliardy EUR za to, že ve svém vyhledávači uváděl vlastní Google Shopping na úkor druhých skupin produktů. Další rok dostal pokutu 4,3 miliardy EUR za to, že korporace nutila výrobce smartphonů zavádět servisy a aplikace Googlu.

Takové praktikování je v Evropě považováno za drzost. Googlu  však přináší miliardové zisky a ještě mu umožňuje vytvořit gigantickou banku osobních informací, využívaných mimo jiné při spolupráci s CIA a FBI. Společnost má přes milion serverů v datových centrech na celém světě a denně zpracovává přes miliardu vyhledávání a 24 petabajtů uživatelských údajů.

Evropané chtějí zakázat  Googlu a Facebooku využívat údaje shromážděné na jejich platformách  v Evropě, pokud těmito údaji nebudou disponovat také konkurenční společnosti. Přitom ani jeden z nich v Evropě žádné konkurenty nemá. Evropská federace European Cloud Federation, která má sjednotit poskytovatele digitálních služeb je dosud v plenkách a nemůže mít žádný významný vliv na závislost na amerických společnostech.

Potenciální možnost Googlu a Facebooku na informačním poli jsou mnohem nebezpečnější než jejich činnost v oblasti internetových záležitostí, kde lehce zastíní konkurenční obchodníky. Podle kanadského Global Research získaly společnosti Big Tech tajně úplnou nadvládu v informačním průmyslu.

Jsou důkazy, že Google a Facebook mají monopol na zprávy, využívajíce algoritmus černé skříňky. Ve výboru pro komunikaci a digitální technologie sněmovny lordů Británie vyslechli svědectví výkonného ředitele DMG Media (vydává The Daily Mail) Wrighta, který ujišťuje, že po změně algoritmu hledání Googlu a Facebooku, se snížily požadavky na jejich zprávy na polovinu.

Wright uvedl, že Google a Facebook podle něho dominují na trhu zpráv a jako dominantní společnosti si vedou, což žurnalistiku ovlivňuje. Američané tak mohou beztrestně likvidovat obsah internetových publikací. Stalo se to The Daily Mail, které podporovaly Brexit.

Manipulace se zprávami a analytikou přinášejí americkým společnostem nejednu výhodu: Mohou podle své úvahy měnit vztahy uživatelů ke konkrétní myšlence, jevu, politikovi, státnímu zřízení i k určité zemi.

Twitter udělal to, co Facebook, a zcenzuroval články v New York Post o skandálu kolem Bidena na Ukrajině a uživatelům neumožnil odesílat odkazy na tyto články – píše Summit News. New York Post napsal, že je to „digitální občanská válka“.

Vlivem Googlu a Facebooku mají američtí i evropští uživatelé neskutečně zkreslenou představu o Rusku. Na internetu jdou o něm informace přes síto. Šéf Facebooku Zuckerberg se dávno netají svými plány k pročesávání celosvětové sítě. Před dvěma lety dal instrukce na zavedení umělé inteligence do své společnosti: „Každý příspěvek, fotka, video, zpráva, komentář nebo výměna informací jde do stále výkonnějšího počítačového systému k analýze na ‘škodlivý’ obsah a podle potřeby je oznamován policii nebo zpravodajským agenturám“. Co má být považováno za „škodlivé“ neurčuje nikdo jiný než Zuckerberg.

Je to nadstátní struktura řízení společnosti a nelíbí se jak Evropanům, tak samotným Američanům. Letos v červnu byl Facebook pokutován americkou Federální obchodní komisí pěti miliardami USD. Nyní je vyšetřován kvůli letošnímu zavedení digitální měny Libra. Proti Facebooku a Googlu pokračuje antimonopolní vyšetřování.

Kromě toho je Facebook spojen se skandálem okolo Cambridge Analytica, londýnské společnosti poskytující politické konzultace. Ta použila osobní údaje padesáti milionů uživatelů Facebooku k ovlivnění výsledku amerických prezidentských voleb v roce 2016. K čemu asi dojde  za několik dní při dalších prezidentských volbách?

Technologická monstra reagují v klidu na všechny „štípance“. Sedmdesát miliard tržby  v roce 2019 Facebooku zcela stačí na zaplacení uložených pokut. Má 69 miliard zisku jen z reklam. Tato monstra nepotřebují zahraniční konkurenty. V tomto bodě jsou vláda USA a informační super-monopol jednotní. Nedávno pohrozil Trump zákazem čínské aplikace k vytváření a prohlížení krátkých videí Tik Tok a žádal jej prodat kterékoli americké společnosti. Osobně „požehnal“ dohodu s americkým Oraclem.

Digitální prostředky manipulace s veřejným míněním soustředěné v USA mají ohromný potenciál. Redaktoři bez tváře i nadále mění od základu tvář masového spotřebitele informací podle svého.

Převzato z Fondsk.ru

outsidermedia.cz

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář