Jdi na obsah Jdi na menu
 


Autorita Tomáše G. Masaryka, národ a Evropa III

7. 3. 2020

Autorita Tomáše G. Masaryka,  národ  a  Evropa III

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Masaryk a jeho  spolupracovníci, spoluzakladatelé Československa, by hluboce  nesouhlasili se současností.Vždyť  tvorbě  nového  státu a  boji  za  svobodu a samostatnost  věnovali celý svůj život. Československo  bylo smyslem jejich života, cílem veškeré  jejich energie, veškerého jejich rozumu i citu. Nedokázali by oželet ztrátu Československa. Státu, který vznikl jako výsledek dlouholetého boje vlastenců, buditelů, sokolů, legionářů. Státu, který byl  vítězstvím porobeného národa  nad třemi sty lety  nesvobody a nesamostatnosti. .

Nesmířili by se se ztrátou prestiže státu. Kam se podělo hrdé Československo? Zbylo tu  jakési dílčí oslabené Česko, státeček,  téměř poslední v žebříčku srovnávaných 148 zemí.

Nesmířili by se s poklesem  parlamentarismu. Kam se poděla odpovědnosti politických elit? Cožpak politiky nemá charakterizovat   respekt k historické kontinuitě národa  i  vážnost  k současnému  postavení státu? A není podmínkou žádoucího   podání  historické i současné skutečnosti  pravda? Pravda  bez cynického, utilitárního  a manipulativního překrucování v zájmu propagandy těch nebo oněch  vlivných  mocenských center?

Začalo to kuponovou privatizací, pokračovalo sanací bank v cizím zájmu a skončilo korupčním hospodařením „bilion sem, bilion tam“. Zapomenuta byla  věrnost historické paměti,  vážnost k usilování předků i odpovědnost za budoucnost  příštích generací. Cílem se nestala  uvědomělost a rozhled občanů, všeobecná  vzdělanost a kulturní úroveň obyvatel.  Cílem se stal úpadkový model Evropy, která nedokáže nabídnout nic víc než lavinu zboží a hedonismus spotřeby. Pro politické  elity u nás tak vznikla pochybná  závislost a ochotné posluhování mocným kapitalistům a nadnárodnímu kapitálu. Nejde o žádnou uvědomělou historickou úlohu našeho národa. Jde o to, jakou máme v Evropské unii „imidž“, řekl předseda jedné polistopadové  vlády. Jak sdílíme evropské hodnoty, jak se účastníme její zahraniční politiky a jak vyznáváme konzumní ideály ve všech oblastech  života.

 Ani ho nenapadlo, že  vláda  a stát nemá  sloužit zájmům politiků a jejich „imidži“, ,ale potřebám  občanů a jejich autentickému životu v duchu  vzdělanosti a kultury, nezávislé na pouhé  konzumní nabídce a poptávce mocných.

 

Představitelé první republiky  by  se nesmířili s nedostatkem péče o školství a  o učitele, o jejich kvalifikaci a o materiální zabezpečení.

Zapomenuto je prvorepublikové heslo „Stát jsme my“, my občané. Místo občanů se vyjadřují všudypřítomná média a vedle nich se vynořují se svými hlasy četné neziskové organizace.

Stát se rozpadá a štěpí. 

A k parlamentarismu patří i otázka sociální. Zakladatelé Československa  by se nesmířili s nezaměstnaností ani s bezdomovectvím ani se sociální vyděděností.

 Vyznávali zásadu, že každý má právo  na práci a na spravedlivou odměnu. Ne na almužnu, ale na spravedlivou odměnu.

Nesmířili by se  se sobectvím a arogancí. S pavlačovými způsoby nactiutrhání, pomluvami, sprostotou a nadávkami ve veřejném prostoru. Ve veřejném prostoru, který se tak často  prolne  i s politickým prostorem. Masaryk odsuzoval nízkost myšlení i chování některých politiků. Měl pro ni výstižný název. Byl to  „Kocourkov “ a „Hulvátov“. A my se nestačíme divit, jak počet „Kocourkovů“ a „Hulvátovů“ stoupá.

Nesmířili by se s gendrovými extravagancemi, gamblerstvím, s kouřením marihuany ani s alkoholismem. zabezpečení.

 

Nesmířili by se s církevními restitucemi, s restaurací  majetkových  poměrů před prvorepublikovou pozemkovou reformou.

A zejména by se nesmířili s manipulativním zneužíváním hesla  demokracie   v zájmu těch či oněch prospěchářských elit, i militantně zahraničně zaměřených.

Opravdové demokracii nestačí instituce, ona potřebuje lidí, lidí živých, tedy lidí věřících v poslání svého státu a národa... Naše demokracie je mravním úkolem nejen úředníků a vojáků, nýbrž všech občanů. Naše demokracie musí být stálou reformou, revolucí, ale revolucí hlav a srdcí.“ To řekl náš první prezident ve svém poselství k národu dne 28. října 1928. A to má nadčasovou platnost.

 

Masarykovy myšlenky o národnosti a mezinárodnosti, o národě a lidstvu, o toleranci a sdružování   národů  usvědčují ze zaslepené předpojatosti  naše „antipatrioty“, kteří  zastáncům  národní identity podsouvají šovinismus, provincialismus, skupinový egoismus, xenofobii ba i rasismus. Místo národní orientace ve státě, která prý je počátkem lidského neštěstí, protože prý organizuje stát proti jiným národům, bychom se prý měli orientovat  všelidsky, na lidstvo, případně kosmicky,  k vesmírnému bytí a transcendentnu. Ale podobné rady  svědčí jen o neschopnosti spojit domov  se světem. Vlast vskutku není „nora“ ani „nevětraný pelech“ ani „dvorek, přes jehož zídku nevidíme za humna“, jak usoudila  svého času  hlava našeho polistopadového státu.  A není to ani „nedostatek vlastního rozumu a svědomí“, pociťuje-li člověk starost o osud svého národa. Spíše opak svědčí o absenci rozumu a svědomí. Češství (českoslovenství),  kterému nás učí Masaryk, není zahleděno samo do sebe, ale vyznačuje se mnohostrannými přesahy ve smyslu společensko-politickém, morálně filozofickém, kulturním a sociálním v prostoru i čase, se zřetelem na minulost, přítomnost i budoucnost. A je velice současné. Cožpak  se to netýká  dneška, když, s pohledem  upřeným do minulosti, do 15. století,  kdy došlo k utužení nevolnictví, Masaryk  řekl:“Láska k moci a bohatství zvítězila nad českým srdcem a rozumem.“  Nestalo se totéž i o pět století později? 

 

A není velice současný i   závěr jeho „České otázky“, který zní: „Z  krize této není východu, než  návratem k našemu národnímu programu vlastní cesty mezi dějinnými cestami jiných národů v Evropě.“ Domnívám se, že tento závěr  - po všech historických peripetiích –  dnes znovu a  velice výstižně a naléhavě platí.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář