Zbořil - Panslavismus je neslušné slovo a pangermanismus je povolený ?
Zbořil - Panslavismus je neslušné slovo a pangermanismus je povolený ?
<< NĚCO Z HISTORIE >> V našem historickém okénku bychom si mohli připomenout výročí úmrtí Alfonse Muchy a s tím i spojené spory o jeho dědictví.
Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz
13. července 2022 - 03:20
Co nám k tomu můžete říct pane Zbořile?
„Alfons Mucha zemřel v roce 1939, v podstatě, aspoň podle jeho syna, v důsledku ataku pražského gestapa na tehdy 74letého mistra, ke kterému došlo okamžitě po 15.březnu 1939. Tehdy byl pozván k výslechu na pražské Gestapo, ale opět propuštěn, a tak žil v určitém stresu a obavách o svoji budoucnost a pak 17.července 1939 zemřel na zápal plic. Tím se stalo, že se na něho v československé historii výtvarného umění začalo zapomínat, protože mj. také nekonvenoval radikálním a avantgardním názorům českých výtvarných umělců už vlastně od doby, kdy začal dělat svůj monstrózní cyklus monumentálních obrazů Slovanskou epopej.
Slovanská epopej byla podpořena nadací amerického milionáře a diplomata Charlese R. Crainea (zemřel také 1939) a mám pocit, že ještě dnes je tento Muchův sponzor sporný. Alespoň podle slov paní eurokomisařky Jourové, která považuje panslavismus, na rozdíl od pangermanismu, za téměř neslušné slovo. A také od těch, kteří Slovanskou epopej sice viděli, ale kteří třeba nikdy nenavštívili Valhallu u Regensburgu, Řezna, pár kilometrů od hranic České republiky. Pravda také je, že Slovanská epopej se vymyká jednak české moderně 20.století, ale svojí monumentalitou je nesrovnatelná se mnohými historismem inspirovanými malbami, které známe z evropského prostředí,“ říká v úvodu rozhovoru pro Prvnizpravy.cz Zdeněk Zbořil.
Spory o dědictví…
„Snad proto je také její osud tak komplikovaný. Dnes je opět vyhnána z Prahy, pro kterou tento cyklus obrazů vznikl, do Moravského Krumlova, kde se předpokládá, že se o něj dobře postarají. Padl dokonce nápad, že by mohla být umístěna v nějakých garážích v areálu pražského Savarinu, který měl být vystavěn někde u Václavského náměstí a jehož projekt nakonec nebyl schválen. Ale to byl zřejmě jen komerčně inspirovaný nápad. Nelze asi ani předpokládat, že tahanice okolo umístění Slovanské epopeje v Praze, a okolo podivné stavby „podzemní“ galerie, souvisejí také s aktuální situací na pražském magistrátu, ale ví bůh, co se v nejbližších dnech, týdnech a měsících ještě o tom všem dozvíme. Zatím víme jenom to, že jsou lidé, kteří zpochybňují dědické nároky a vlastnictví hl.l. Prahy, nebo nároky používat Slovanskou epopej ve prospěch nějaké nadace. Ale to bude ještě zřejmě zase záležitost na několik desítek let, stejně jako se o té tahanici o Slovanskou epopej mluví téměř jedno století,“ dodává Zdeněk Zbořil.
Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy.cz.
(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)