Manipulace s dějinami první republiky 9, Prof. PhDr. Věra Olivová, DrSc.
Tím ztratil i smysl svého života a marně hledá pevnější základ své existence. Nenalézá ho ani v demokracii, jejíž teorie svobodného člověka a svrchovaného lidu má podle autorů pouze deklarativní ráz, ani v masových hnutích, která ústí vesměs do totalitních režimů - do fašismu a nacismu na jedné a do bolševismu na druhé straně.
V konkrétním výkladu meziválečného období autoři odmítají proměny střední a východní Evropy, k nimž došlo po válečné porážce dosavadních hegemonů v této oblasti - Německa a Rakousko-Uherska a po vítězství revoluce v Rusku. Vznik nástupnických států považují za regres a odmítají proto i mírové smlouvy, jimiž byla tato nová situace mezinárodně-právně kodifikována do podoby tzv. versalleského systému.
Zcela mimo pozornost autorů zůstává pokus o vytvoření nové platformy mezinárodní politiky - Společnosti národů - která se snažila nahradit tradiční autoritativní rozhodování velmocí jednáním všech členských států u zeleného stolu.
Je více než s podivem, že autoři používají k charakteristice versailleského systému terminologii německé nacionální publicistiky a označují ho za "versailleský diktát" (408). Také při jeho celkovém hodnocení přejímají tato stanoviska. Uvádějí, že nenormálnost "versailleského diktátu" byla v tom, že "Německo bylo zbaveno přirozeného postavení ve střední Evropě" (411) a neživotnost versailleského systému spatřují v tom, že "nebylo možno ignorovat dynamický sedmdesátimilionový národ, všestranně civilizačně zdatný" (565).
Teprve vnitřní rozklad versailleského systému vytvořil podle autorů předpoklady k tomu, že Německo se mohlo stát určujícím faktorem evropské politiky. Na jejich pozitivní hodnocení nemá současně žádný vliv skutečnost, že se v té době jednalo již o Německo nacistické. Uvádějí: "Teprve nacistické Německo začalo - ostatně zvolna - orientaci ostatních velmocí trvaleji usměrňovat" (413). Protože patří k jednomu z rysů Podivenových úvah, že v řadě případů nevyslovuje své konkrétní závěry, ani na tomto místě neprecizuje, jakým směrem bylo zaměřeno toto "usměrňování". Bezprostředně následující výklad o politice sovětského Ruska je však určuje zcela jasně. Při tom ovšem si autoři zřejmě nejsou vědomi toho, že protiruské zaměření nacistické politiky v polovině 30. let bylo významným přerušením starší linie německo-ruské spolupráce. Jejím počátkem byla rapallská smlouva z roku 1922, na niž v roce 1939 navázal pakt Ribbentrop-Molotov. Při zmínce o rapallské smlouvě (420) se autoři současně omezují pouze na konstatování, že jí byly mezi Německem a sovětským Ruskem navázány politické a hospodářské styky. Zcela nepovšimnuty ponechávají vojenské části smlouvy, které umožnily vybudování a výcvik jak německé, tak sovětské armády.
Pod zorným úhlem svých základních premis hodnotících obecný meziválečný vývoj přistupují autoři k výkladu o Československu. Odmítají, že by vytvoření samostatného státu bylo završením snah minulých generací. Popírají aktivní podíl českého a slovenského národa na vznik Československa. Považují československý stát - na rozdíl od ostatních nástupnických států za stát zcela nový, který "nebyl analogií někdejšího českého státu" a nemohl se proto opřít o historickou tradici. Protože prý nebyl podmíněn ani "geograficky, demograficky a sociálně psychologicky, postrádal logické zdůvodnění svého vzniku". Nejenže děkoval za svou existenci pouze versailleskému systému, ale byl sám jeho "bezprecedentnim výtvorem" (303).
Ve zrození československého státu spatřují autoři pouze "náhodu", za kterou považují vítězství Dohody v první světové válce. Pro český a slovenský národ byl prý tento stát pouze darem, a to darem nezaslouženým (301,303, 371,376,380,394 a j.). Byl to nezdařený pokus o český stát (359), který měl "jepičí život a jehož roky byly sečteny již v okamžiku jeho zrodu" (360). A bylo to především "vinou Čechů samotných", že tento "první a jediný novočeský pokus o stát ztroskotal" (305), a to "fatálním" rozkladem zevnitř v době Mnichova (358, 653). První republika se prý také "nezapsala do duší současníků natolik hluboko", aby stáli o její znovuobnovení (358).
Za hlavní příčinu neúspěchu tohoto "pokusu" a za konkrétní důvody krátkého trvání republiky označují autoři špatnou československou jak zahraniční, tak i vnitřní politiku.
Na československou zahraniční politiku měl podle autorů "neblahý vliv výsadní monopol jediné osoby, Masarykova chráněnce Edvarda Beneše" (396). Při odmítání a kritice československé zahraniční politiky prokazují však autoři udivující neznalosti. Konkrétní výklad nahrazují spekulativními dedukcemi, na jejichž základě dospívají k mylným závěrům.