K politologickému mládí T.G. Masaryka, Prof. PhDr. Jiří Frajdl, CSc.
K politologickému mládí T.G. Masaryka
Prof. PhDr. Jiří Frajdl, CSc.
Politologické podněty z mládi a dospíváni
Tomáš Masaryk (nar. 7. 3. 1850 v Hodoníně) se ve svém mládi nejprve citem, později i rozumem, musel vyrovnat s několika politologickými a sociálními jevy, které tvořily realitu doby, do níž se narodil.
Především to byla národnostní otázka. Otec byl slovenské národnosti, matka byla Češka (Hanačka), prošlá německou školou a německým prostředím, jak tomu bylo často za Rakouska, kdy proces germanizace ještě neustal a v obcích, kde nebyla česká škola, chodila mládež do německých škol; také ve službě, podle přáni zaměstnavatele, se němčilo. Stačí uvést, že do obecných německých škol chodilo ještě v roce 1896 17 543 českých dětí, neboť jinou možnost neměly. Později, když se T. Masaryk postavil proti českému šovinismu, byl mu vytýkán německý původ a byl nejednou vyobcován z české společnosti, dokonce byl označen jako zrádce národa, zejména. když se ujal židů a když se zapojil do rukopisných sporů. I z těchto zdrojů vycházel jeho pozdější citlivý a demokratický poměr k německé národnosti, dělil Němce na dobré a špatné, na schopné a neschopné, na demokraty a germanizátory.
Mnohem větší význam pro další politické názory měla skutečnost, že jeho otec byl slovenského původu. Citově mu pojem Čechoslovák nebyl cizí, nechtěl předělávat Slováky na Čechy, chápal tento pojem v souladu s obsahem pojmu Američan, Švýcar apod. Ve Švýcarsku se mluví německy, francouzsky, italsky, ale všichni se cítí Švýcary. Uvažoval i o tom, zda by mnohaletý vývoj republiky nepůsobil na německé obyvatelstvo. aby se i ono cítilo Čechoslováky ve smyslu státní příslušnosti. Na proces odnárodňováni nemyslel, vždyť mateřským jazykem Němců by byla nadále němčina a předělávat Slováky na Čechoslováky byl nesmysl, vždyť neexistoval žádný československý jazyk. K problému čechoslovakismu se ještě dostaneme, zde jen připomínám realitu, ovlivňující Masarykův postoj i v pozdější době. Pro budoucího prezidenta československého státu bude slovenský původ otce šťastnou devizou. Čechoslovakismus sám se ovšem stane předmětem ostré kritiky ne jen z nejrůznějších pozic.
A ještě s jednou ožehavou problematikou se Masaryk setkal již ve svém mládi. "Židů jsem se bál“, říká, „věřil jsem, že potřebuji křesťanskou krev, a proto jsem si raději zašel o pár ulic. než abych šel podle jejich staveni." A k tomu ještě dodal: "A vidíte, po celý život jsem se snažil dávat pozor, abych nebyl k Židům nespravedlivý; proto se říkalo. že s nimi držím." (1) Později ve svých přednáškách nejednou připomenul studentům, že k demokracii se musí člověk vychovávat, spíše rozumovými argumenty než citem. (2)
Masarykovo sociální postavení bylo dáno skutečností, že otec sloužil na císařských statcích jižní Moravy jako kočí, na vlastní oči viděl stopy národnostního i sociálního tlaku. Časté stěhování z místa na místo, jak velela vrchnost, i snaha o brzké zařazení dorůstajícího chlapce do zaměstnání, nejprve jako zámečnického učedníka ve Vídni, později jako kovářského pomocníka v Čejči a učitelského mládenečka v Čejkovicích, bylo zdrojem zkušeností, které každý neměl. Již sama skutečnost, že o možnost studia musel prosit panskou kancelář, byla ponižující. "To byly také mé první sociální dojmy. když jsem vídal, jak byli někteří panští úředníci na mého otce hrubí."(3)
S podporou matky, ale i svého okolí, které rozeznalo jeho nadání, se vrací ke studiu několikrát přerušovaném pro nedostatek finančního zabezpečení. V letech 1861 -1863 navštěvoval piaristickou reálku v Hustopečích, v letech 1863 -1864 byl privatistou v první třídě piaristického gymnázia ve Strážnici a v roce 1865 je studentem druhé třídy německého gymnázia v Brně, ve městě s českou většinou. ale s německou hegemonií ve správě města, v politickém a kulturním životě.
Ve školní třídě je záhy neformální vůdčí osobností. nejen pro tělesnou zdatnost, ale především pro větší životní zkušenosti a rozhled, což ho přivedlo k nejednomu konfliktu s členy učitelského sboru anebo s německými studenty. Zde vlastně podvědomě sbíral první zkušenosti, vytvářející později jeho profil politického mluvčího. Antidogmatický postoj zaujal v té době k velmi diskutované otázce papežské neomylnosti.
Již během svého studia v Brně se stal preceptorem v rodině policejního ředitele Le Monniéra. V tomto prostředí se nechtěně seznamoval s problematikou politicko-mocenského systému, potřebnou pro budoucího politika. S rodinou policejního ředitele odešel později i do Vídně.
Po maturitě, dosažené již ve vyšším věku dvaadvaceti let, 4.6.1872, se chce věnovat studiu diplomacie, ale k tomu mu chyběl aristokratický původ, protekce a také jeho češství bylo překážkou. Nicméně již tehdy cítíme jeho vnitřní a hlubší zájem o politické dění. Zapisuje si na univerzitě klasickou filosofii, ale studuje hlavně filozofii, psychologii, estetiku, sociologii a ekonomiku, tedy předměty, nutné pro budoucího státníka. Nelze ještě prokázat cílevědomou snahu stát se politikem, spíše šlo o studia, která ho přitahovala pro jistý stupeň aktuálnosti, odpovídala jeho talentu a zájmu. Studuje Comta, Wagnera, Shopenhauera, Platona, Kanta, Darwina i Marxe.
Během studia dospívá k závažnému závěru: filozofie má všechno vědění kriticky sjednocovat a hodnotit, aby bylo možno realizovat reformu soudobé společnosti, jejíž nedokonalost Masaryk cítí. Kritické poznávací schopnosti mu umožňují i jisté předvídání budoucího vývoje. Bez této vlastnosti by neměl základní předpoklady k úspěšné státnické dráze.(4)