Jdi na obsah Jdi na menu
 


Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? V

30. 12. 2024

Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? V

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Okno do budoucnosti Evropy

 

 Zdůvodněný obraz možné budoucnosti lidstva zaměstnává futurology  na celém světě. Zde je několik scénářů budoucího možného vývoje, které vyplynuly z anketních výpovědí šestnáctiletých západních Evropanů. Takových scénářů bylo možno na základě nevelké sondy zkonstruovat celkem šest.

1. Společnost volného času

 

Pokračující digitalizace a robotizace lidských přetvářecích činností způsobí, že zaměstnání zbude jen pro menší část populace. Lidé budou většinou zbaveni práce a námahy. Budou se bavit, budou si hrát, budou pěstovat své koníčky. Budou spotřebovávat produkty průmyslu volného času bez omezení, budou zabíjet nudu. Svět se stane rájem blaženého nicnedělání.

Námitka: Člověk zbavený práce je zbaven možnosti osvědčit svou lidskou podstatu a  zralost, tvůrčí přínos, odpovědnost. Je odsouzen k věčnému dětství. Rodí se Homo infantilis.

 

2. Společnost komputerová

 

Svět ovládnou dokonalé přenosné počítače. Každý bude mít svůj počítač a bude s ním mnohostranně komunikovat, trávit zajímavě čas a sdílet většinu svého života a svých zájmů. Bude spojen i s nejvzdálenějšími místy v prostoru a čase  prostřednictvím internetu. Dík   neomezeným informacím bude  mít výhodu z mnohonásobně zvýšené schopnosti konkurovat. Obyvatele zemí bez rozvinuté informatiky nechá  ve světové soutěži daleko za sebou. Vládcem světa se stane Homo elektronicus. Námitka:  Redukce lidství, jednostranné antihumánní  omezení kultury, která si  donedávna zakládala na všestranném  a harmonickém utváření člověka a rovnosti všech lidí.

 

3. Společnost médiová

 

Ráz životního stylu budou určovat dokonalé audiovizuální prostředky.  Umožní člověku, aby hověl své touze po pohodlí a  po zábavě. Dovolí mu žít iluzím a snům, produkovaným televizí a různými jinými nosiči audiovizuálních programů a  provázeným  dalšími požitky, jako je třeba Cola a Chipsy.  Ve světě virtuální reality  ani nezatouží po světě jiném, autentickém. Ba, přestane  i  tušit, že nějaký jiný, opravdový svět existuje, protože mu  zůstane nepoznán, trvale  odcizen povrchním, nedostatečným virtuálním vzděláním. Vyvine se  Homo illiteratus.

 

4. Společnost krizová

 

 

Dnešní člověk je z mnoha stran stále informován, že žije tváří v tvář nejrůznějším rizikům a hrozbám. Není divu, že  pociťuje strach a obavy o svůj život, o zdraví, o  bezpečí. Na každém kroku,  jak se zdá, číhá násilí, kriminalita, AIDS, epidemie, nevyléčitelné nemoci, hladomor, osamělost, opuštěnost, bezvýchodnost, tsunami  masové imigrace. Následkem toho  se utváří nová 

lidská podoba. Vzniká  Homo anxius. S ním  ovšem  nastupují kohorty léčitelů, terapeutů a psychoterapeutů, hlasatelů optimismu a aktivního způsobu života.

 

5. Společnost katastrofická

 

Lidé pochopí, že napáchané škody a ztráty přírody a světa, o kterých jsou stále informováni, jsou nenapravitelné, nevratné, zmařené hodnoty neobnovitelné. Prognózy pokračující devastace  přírody a degradace života povedou k cynismu. Život v blízkosti přítomných i předvídaných katastrof velikého dosahu – ať již ekologických, sociálních, nukleárních atp. -  vyvolává pocity marnosti, úniky, které nikam nevedou, bezvýchodnost, nihilistické barbarství. Člověk se chová jako zoufalec. Ničí, co může, i sám sebe. Homo desperatus.

 

6. Společnost fundamentalistická

 

Vlivem všech možných politických hazardů a chaotických situací svět ve svém celku ztrácí smysl. Dosavadní hodnoty a jistoty jsou  oficiálně  zpochybňovány a opouštěny. Lidé budou hledat  záchranu v tom, co přes všechny změny  trvá, co je pevné. Budou se uchylovat do uzavřených ideologií, do náboženství, sekt, rituálů.  Čím více budou pociťovat tlak na svou identitu a ohrožení identitou jinou (např. europeismem, amerikanismem, globalismem, islámem),  tím více budou lpět na  hodnotách, které  dříve dávaly oporu a smysl. Budou absolutizovat  dřívější hodnotové víry, pověry, symboly a hesla, probudí se fanatismus, šovinismus, intolerance. Nastoupí nový typ člověka. Bude to Homo dogmaticus.

 

Všechny ty  scénáře, od povrchního, bezmyšlenkovitého optimismu až ke katastrofickým vizím, jsou  vážnou výzvou k myšlení i k činům. Všechny dohromady  též potvrzují, že existuje jediný možný scénář, který stojí za to, abychom se pro něj angažovali. Je to scénář společnosti humánní,

v níž žije, pracuje, trápí se i raduje opravdový  člověk, nositel a  ochránce kulturního dědictví : Homo humanus.

 

Idea humanismu (humanity, humánnosti)

 

Dědictví antiky a křesťanství je dnes znovu a naléhavě aktuální. Kulturní dějiny lidstva po staletí ukazují  směřování k humanismu  a hledání podstaty lidskosti. Je to součást tradic starých jak lidstvo samo. Z každého pokusu je zapotřebí vyvodit poučení, žádné heslo nelze přijímat nekriticky. Vždycky je nebezpečné, vymkne-li se společenská situace z rukou lidí vzdělaných a  poctivých,  těch, kteří jsou poučeni dějinami a kteří střeží hodnoty lidskosti přes hranice času stejně jako přes hranice zemí, států i režimů.

Z dějin lidského myšlení víme, že humanismus  je  filozofický, etický a estetický postoj, který chápe člověka jako nejvyšší hodnotu. Znamená to   úctu k lidské bytosti,  ochranu jejího života,   respekt k jejím oprávněným potřebám a výtvorům.

T. G. Masaryk zahajuje své výklady o  humanitních ideálech slovy: „Moderní člověk má kouzelné heslo „humanita“ - „člověčství“, „člověčenství“, kterýmžto heslem vystihuje všechny své tužby asi tak, jako člověk středověký všechny své tužby vyjadřoval slovem křesťan. Tento ideál humanitní, člověčství, je základem všech tužeb novodobých ...“

Ovšem názor na to, co tvoří podstatu člověka, jeho potřeby a oprávněné tužby, co je na něm nejdůležitější a nejcennější, ten názor  je historicky proměnlivý. Jeho proměny a vývoj můžeme sledovat od dob řeckořímské antiky, v tradicích židovsko-křesťanských, v hnutích, proudech a směrech jako byla reformace, renesance, osvícenství, romantismus, realismus, moderna...

Připomeňme, že Masaryk  v souvislosti s humanitou  poukazoval na tužby národní a národnostní a  zastával se potlačených národů proti mocenskému hegemonismu. Tento postoj neztratil svůj aktuální význam ani dnes.

Činná lidská intencionalita a transcendence vytváří „svět druhé přírody“ jako svět kladných hodnot, jako svět bezpečí, sytosti, ukojení. Vždyť všechna činnost člověka není než tvorba hodnot, jejich ochrana, úsilí o jejich udržení, rozvíjení, rozmnožení.  Paradoxně, překročením určitých hranic, spěje materiální civilizace k devastaci přírody i k degradaci  kultury, ohrožuje lidstvo i celou biosféru  planety.  K  civilizačnímu paradoxu  došlo v důsledku  jednostranně  lineárně  chápaného vědeckotechnického pokroku ve službách výroby, obchodu a financí.   Bez  omezení  a usměrnění  ekonomického růstu systémovými  zřeteli bohatě rozvinuté kulturní mnohostrannosti. Svět dospěl k riziku sebezničení.