Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? IV, Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.
Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? IV
Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.
Zaznamenávání úpadkových jevů nepřišlo jako blesk z čistého nebe. Na varovné příznaky kulturně hodnotových deformací reagovali svým způsobem J. J. Rousseau, romantičtí básníci i realističtí spisovatelé, socialisté utopisté, Marx, Masaryk, humanisté, existencialisté, ekologové, urbanisté a mnozí jiní. Někteří věštili blízký zánik euroamerické civilizace, např. Spengler, Toynbee.
Ale vlastně ani zakladatel teorie pokroku, J. B. Vico, nebyl slepě důvěřivý optimista. Ve vývoji
k uskutečnění ideje lidskosti vyznačil pět stupňů proměny lidské povahy : surovost, přísnost, jemnost, změkčilost, nespoutanost. Všechno nasvědčuje tomu, že po období rozkvětu se euroatlantická civilizace ocitá v období úpadku, na stupni Vicovy „změkčilosti“ a „nespoutanosti“.
V hojných publikacích časopiseckých i knižních kritizují autoři různého názorového zaměření nedostatky současné civilizace, v níž „vichr globalizace“ a „spodní vody“ neoliberalismu podemílají tradiční hodnoty, na kterých dlouhodobě spočíval náš společenský konsensus. Mají na mysli odkaz řecké filozofie (lásky k moudrosti), římského práva, židovského Desatera, křesťanské lásky k bližnímu a renesanční vědy. Místo toho se staly ústředními hodnotami trh, tržní hospodářství, trh práce, soukromé vlastnictví a podnikání. Všechno ostatní se jeví jako zbytečné přežitky, které jen překážejí úspěchu. Hlasití tvůrci veřejného mínění se shodují v názoru, že je v zájmu klidu a míru ve společnosti potlačit všechny lidské city a vášně a věnovat se jen ekonomickým činnostem. Ty uspokojují individuální potřeby a zájmy, konzumní chování a obchodnicky kulantní chování mezi lidmi. A o víc prý ve společnosti nejde.
Takové „ideály“ se snaží pod egidou evropských hodnot některé západní země vnášet i do zemí jiných kultur. Vedou boje za „šíření demokracie“, „za lidská práva“, za „likvidaci despotismu“atp. Svědčí to jen o nerespektování výsledků antropologických studií a o odmítání důvodného doporučení snažit se pochopit jiné kultury pomocí jejich (ne našich) představ a pojmů. Ideálem je zachovat rozmanitost jedinečných kultur, nevyměnit ji za vyhlášený „melting pot“, americký „tavící kotel“. Takový kotel rozvaří různá etnika a jejich kultury na „rajskou polévku“, „případně na salát“. Jde prostě o asimilaci, o splývání s vládnoucí kulturou. S důsledky hrubě necitlivého zacházení s jinými kulturami budeme teď velmi vážně konfrontováni. Masová imigrace uprchlíků z Blízkého východu a z Afriky dolehne i na nás.
Ukazuje se, že sociální smír vnitřní i vnější (zvláště se zeměmi islámu) může zabezpečit jen institucionalizovaná koncepce lidských odpovědností. K těm odpovědnostem patří i ochrana kulturního dědictví. Koncepce lidských práv a svobod, odhlédající od specifik národních a národnostních kultur, jak se dnes z vládnoucích ideologických center hlásá, je nebezpečně jednostranná.
Dnešní Evropa je výslednicí přemnoha bojů a válek. Po římském období se střídali hegemoni různého původu, utkávali se v bojích o državy, zápasili o charakter a vymezení moci duchovní a světské, vedli křížové výpravy proti pohanům, jinověrcům, kacířům. Těžili z objevných cest, zakládali zámořské državy. Účast na reformaci a protireformaci je přiměla vést válku – třicetiletou. Postupně se o slovo hlásily nové národy a mluvčí nových společenských tříd. K válkám přibyla povstání a revoluce. Pokrok civilizace, zejména věd a techniky, činil zbraně stále účinnějšími a válku ničivější a nebezpečnější. Přitom rostla nepotlačitelná žádost mít nové zdroje bohatství, surovin, energií, odbytišť. Žádal se nový prostor, nové sféry vlivu, nové kolonie a závislé země, žádalo se vládnout celému světu.
Napětí mezi rivaly, vyvolané hospodářskými a vojenskými zřeteli, vedlo ve 20. století ke dvěma světovým válkám. Neuvěřitelný rozsah zkázy, kterou způsobila ta první v letech 1914 – 1918 byl ještě mnohonásobně překonán rozsahem utrpení, ztrát a škod (včetne holocaustu) způsobených tou druhou v letech 1939 – 1945. Pak přišla ještě válka „studená“, měření sil dvou světových velmocí a jejich ideologií. K otevřenému vojenskému střetu nedošlo. Ale nedošlo ani k uskutečnění humanistického snu o konvergenci obou systémů a jimi konfrontovaných hodnot, na jedné straně individuálních svobod a práv, na druhé straně sociální rovnosti a spravedlnosti.
Po pádu jedné z velmocí a po odstranění „železné opony“, která Evropu rozdělovala, už neplatí rovnováha sil obou mocensko-politických bloků, neplatí ani rovnováha strachu v bipolárně rozděleném světě. Evropané se octli v nové situaci, která vyžaduje nová řešení kolizí, aby bylo možno odvrátit nebezpečí válečných konfliktů.
Mírové (irénické) snahy mají v Evropě svou historickou tradici (u nás např. Jiří Poděbradský, Jan Amos Komenský, Tomáš G. Masaryk.) Ale existuje i fascinace válkou a jejím stimulačním a revitalizačním vlivem. I vítězný boj a triumf moci a síly má své vyznavače. Cestu k míru a k mírové spolupráci mezi národy a k jejich osvícenému soužití nepřestávají hledat novodobí propagátoři principu mezinárodní spolupráce, integrace a federalizace Evropy. Připomeňme jen „Novou Evropu“ a „Demokratickou unii Střední Evropy“ T.G.Masaryka z doby 1. světové války. Návrh integrace aristokraticko-elitářské povahy, včetně imigrace barevných pracujících , navrhoval R. Coudenhove Kalergi ve své „Panevropě“ v době poválečné. Vytrvalým hlasatelem demokratického federalismu byl F.W.Foerster. My jsme se seznámili s jeho názory až po r. 1945.
Po pokusech o mezinárodní spolupráci ve „Společnosti národů“ po 1. světové válce a v „Organizaci spojených národů“ po 2. válce světové, došlo k ustavení třetího společenství - „Evropské unie“.
E v r o p s k á u n i e vznikla jako projekt k zabezpečení míru mezi sousedními státy hned jak 2. světová válka skončila (1945). Původně šlo o montánní společenství „uhlí a oceli“ mezi šesti západními zeměmi, v čele s Francií a Německem.
Od padesátých let byla Evropa poznamenána rozkolem vinou „ studené války“. Ekonomický vzestup západoevropských zemí spolu s rozšiřováním počtu členských států Evropské unie vzrostl po pádu Berlínské zdi r.1989. (Země tzv. Východního bloku zůstávaly mimo. ) Evropská unie spojila postupně 28 zemí do jednoho svobodného prostoru, Schengenského, podle jména lucemburské obce, kde byla smlouva uzavřena. Smlouva, vítaná a oslavovaná v době svého vzniku s velkou pompou, zaručuje zúčastněným zemím společný prostor pro volný pohyb zboží, osob, služeb a peněz. Proces politické, ekonomické a administrativní integrace Evropské unie však není bez problémů. Mluví se o demokratickém deficitu, o zanedbání práva jednotlivých států na sebeurčení, o nerespektování jejich práva na rovnoprávnou participaci při řízení integrativních procesů, o otázkách právního řádu a o ochraně lidských práv a svobod jednotlivců. Také ochrana evropského kulturního dědictví stejně jako ochrana kulturní identity malých národů zasloužila by si zvýšenou pozornost. Ani opatření k odvrácení válečných konfliktů nejsou zcela spolehlivá, jak ukazuje osud Jugoslávie nebo Ukrajiny, podobně jako podíl členských států EU na rozvratec a válkách v arabských zemích. Velkou zatěžkávací zkouškou pro Evropskou unii stalo se následkem toho současné převrstvení akutní civilizační krize rozmáhající se krizí migrační. Po odchodu Velké Británie z EU se nad budoucností evropského společenství vznáší otazník. Idea evropské kulturní sounáležitosti a demokratické součinnosti evropských států při zachování jejich národní svébytnosti a kulturní identity zůstávají ovšem našim ideálem.