Jdi na obsah Jdi na menu
 


Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? III

14. 8. 2020

Evropské hodnoty - minulost známe, jaká bude budoucnost? III

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Jistě, báje o Prométheovi je  mýtus o zrození lidské civilizace. Ale sotva jej můžeme kriticky

odmítat. Cožpak můžeme říci, že jen předcivilizační úroveň  dává lidem štěstí? Máme se vrátit do období, kdy člověk neměl oheň, nástroje, písmo, řeč? Máme se vrátit do stavu nerozvitého  živočišného vědomí? Cožpak neexistuje jiná alternativa ke gigantickému stupni  dnešní produkce a konzumu, k ustavičnému zvyšování tempa, produktivity a efektivity práce, ke ztrátě smyslu života kromě hromadění majetku a materiálních požitků? Cožpak musíme přijmout posledni, úpadkovou náhradu monoteismu, jíž je financialismus s kultem lichvářského a spekulativního zisku?

 

  Můžeme uzavřít.  Ani naivní biblický antropocentrismus ani kritická  racionalita

 antické filozofie,  ani věda a technika počínajícího průmyslového věku, ba ani světový názor renesanční anebo osvícenský nejsou  viníky. Umožnily pozitivní vývoj, kulturu a vzdělanost moderního člověka. Na  vině je  jen to, co  vyvolalo nestejnoměrný vývoj společnosti,  hegemonií finančního využití vědy a techniky,  potlačení morálních zřetelů  a   despekt k hodnotám, které nejsou za peníze.

 

Čemu učí kulturologie

 

Slovo kultura jako protiklad k slovu  barbarství znala už antika. Cultus (-a, -um) znamená pěstěný, vzdělaný, upravený, zušlechtěný – prostě kultivovaný. A může se to týkat jak péče o půdu a o  dobytek, tak  i o výchovu dětí, jak uctívání bohů a vládců, tak  i úpravy oděvu, pokrmu, domácnosti, zábavy, celého způsobu života. Kulturu si člověk vytváří v zápase s přírodní nutností tak, že překračuje to, co je dáno přirodou a vytváří svět jiný, umělý, nepřírodní. Nad otázkou, co je dáno přírodou (fysei) a co vzniklo z lidského  ustanovení (thesei) nebo zákonem (nomó) se zamýšleli již sofisté.To lidské viděli jako proměnlivé  a závislé  na lidských zájmech.

Do novodobého myšlenkového světa uvedl pojem kultura E. B. Tylor, autor díla „Primitive Culture“ (1871).Stal se průkopníkem sociální a kulturní antropologie. Jeho definice předmětu této vědy zní: „Kultura neboli civilizace je komplexní celek, který zahrnuje poznání, víru, umění, právo, morálku, zvyky a všechny ostatní schopnosti a obyčeje, jež si člověk osvojil jako člen společnosti.“ Dodejme, že někteří jeho pokračovatelé rozdělili obsah pojmu kultury v širším slova smyslu  na civilizaci jakožto materiální kulturu a   kulturu  v užším smyslu jakožto kulturu ducha. L. H. Morgan  z historického celku kultury vyčlenil tři epochy vývoje: divošství, barbarství a civilizaci.

Rozkvět zaznamenala kulturní antropologie od konce 19. století do poloviny století 20. Navázala na zprávy z objevitelských cest 15. a 16. stol, na svědectví obchodníků, cestovatelů, misionářů a kolonizátorů století 17. a 18. Zasadila se o přímé pozorování na všech kontinentech a vypracovala řadu metod terénního výzkumu. Vděčíme jí za věrohodný obraz života severoamerických Indiánů, indiánských kmenů v poříčí Amazonky, Eskymáků, původních etnik v Jižní a Střední Americe, v Austrálii, Oceánii, Africe, Asii...

Badatelé přispěli jak k poznání naší pradávné minulosti, tak k respektu k ještě žijícím „posledním svědkům pravěku“ a snesli množství důkazů o nesmírné rozmanitosti a různorodosti lidské tvořivé činnosti i o jednotě lidského pokolení ve smyslu deklarace lidských práv:

Všichni lidé se rodí svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv. Jsou nadáni rozumem a svědomím a mají spolu jednat v duchu bratrství.“

Připomeňme jména dvou českých vědců,  jejichž přínos světové vědě o člověku a jeho kultuře je nepřehlédnutelný: Aleš Hrdlička  a  Jindřich Matiegka. Zkoumali člověka nejen jako biologickou bytost, ale i jako tvůrce a produkt kultury, účastníka kulturní evoluce.

Rozpad koloniální soustavy po druhé světové válce a nástup tzv. globalizace v dalších desítiletích vytvářejí novou situaci. Tradiční předmět výzkumu mizí, izolovaná předliterární společenství přestávají existovat. Nově se klade problém transkulturní komunikace mezi různými národy světa. Mezikulturní srovnávací výzkumy v celém světě by měly umožnit  smysluplnou komunikaci

přes hranice etnicity, jazyka, rasy, náboženství, společenské třídy, pohlaví. Měly by vést k porozumění mezi národy, k vzájemné toleranci a respektu k národním kulturám i malých a nejmenších etnických skupin, protože národní a etnické kultury jsou základem jejich nejvlastnější identity a představují bohatství lidské neredukovatelné autenticity. Neděje se tak.

 

 

V úvaze o evropských hodnotách  patří důležité místo  teorii  p o k r o k u, která  ovládala myšlení

 Evropanů po celou novou dobu, ať již byla přímo  vyslovena nebo jen mlčky předpokládána. Každý vycházel z přesvědčení, že se ve společnosti  zákonitě uskutečňuje  pokrok.  Rurální období znalo sice historické děje, pohyby, změny, nikoho však  nenapadalo hovořit o pokroku. Svět se zdál  přes všechno dění stálý a stále stejný. Něco jiného přišlo s dobou průmyslovou, počínaje zřízením  manufaktury. Stále se zrychlující  zdokonalování techniky a technických objevů a konstrukcí, stálé směřování k vyššímu stupni účinnosti způsobilo, že   pokrok se stal viditelným a nápadným.

Již F. Bacon (1551 - 1626) psal ve své  utopické „Nové Atlantidě“ nadšeně o lidech, kteří tam vládnou vyspělou technikou a kteří tam racionálně a ve prospěch všech vyřešili i problémy jejich vzájemného soužití.

J. A. Komenský (1592 – 1670) chtěl naučit všechny všemu podstatnému a věřil, že si pak lidé budou navzájem rozumět, že budou tolerantní, že  uskuteční „všenápravu“, a že korunou nápravy všech věcí bude věčný mír.

První, kdo psal výslovně o  p o k r o k u  a založil jeho teorii, byl patrně G. B.Vico (1668 – 1744). Odhalil, že nenáhlým vývojem se v průběhu dějin uskutečňují ideje lidskosti.

 Řadou bychom  mohli uvádět jména  těch, kteří  po něm koncipovali své úvahy a  rozvíjeli předpoklad, že se lidský duch zdokonaluje, prochází   během dějin stupňovitým vývojem                                  

a řadou epoch,  až dospívá  současné nejvyšší  epochy, nejvyšší mety  kulturní, intelektuální a morální.  Věřilo se např., že  člověk koná dobro nejdříve ze strachu z trestu, pak pro odměnu, nakonec pro dobro samo. 

Osmnácté i devatenácté století věřilo v neomezený pokrok. Ten byl patrný ve vědách a zvláště v technice, kterou se člověk obklopil. Ale byl patrný pokrok  i v  rozšiřování a upevňování lidskosti, jak  očekávali  teoretičtí hlasatelé pokroku? Přišly dvě zdrcující světové války. A přišel ohromující „holocaust“, po němž, jak bylo řečeno, již nic  nebylo jako dříve. Mluví se o globální k r i z i lidskosti.

Zjišťuje se, že pokrok ve vědách a v technice nebyl provázen pokrokem mravním. Současnou destrukci společnosti zavinil  dominantní vývoj ekonomický, ekonomicko-sociální , oproštěný od všech mimoekonomických ohledů. Kulturní mezera se hrozivě prohlubuje. 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář