Jdi na obsah Jdi na menu
 


Esej o hodnotách západní civilizace 1

7. 6. 2024

Esej o hodnotách  západní civilizace 1

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Hodnota je to, o co se má člověk snažit.

Co stojí za to, aby se stalo předmětem chtění.

František Krejčí

 

Po člověku by mělo zůstat víc, než jen

prázdný měch od vypitého vína.

Antický  myslitel

 

Příčina všech zmatků ve světě spočívá v tom,

že lidé nerozeznávají nezbytné od zbytného,

že nechtějí rozlišovat cenné od bezcenného,

a že se ženou jako stádo ne tam, kam je třeba

jít, ale kam se  jde.

Jan Amos Komenský

 

Úvodem

 

Žijeme v 21. století. Obklopuje nás svět  podivuhodných a nepřeberných  hodnot, ale  i nevyřešených  otázek a nevypočitatelných  nebezpečí. Prožíváme je  na území  civilizace, zvané  západní, od objevení a osídlování Ameriky Evropany též euroamerické nebo euroatlantické.

Civilizací označujeme vyšší kulturně historický celek, který sdružuje lidská společenství,  vyznávající stejné nebo podobné hodnoty a vedoucí  stejný nebo podobný způsob života. Odborná literatura uvádí vedle  řady civilizací  minulosti ( mezopotámská, egyptská, řecko-římská), řadu civilizací současných. Jsou to: civilizace západní, pravoslavně slovanská, islámská, konfuciánská, japonská, hinduistická, latinsko-americká, africká. Známý  badatel v oblasti civilizací S. P. Huntington usoudil, že dosavadní boje mezi ideologiemi a jinými konflikty budou vystřídány zápasem civilizací, které na sebe narazí při prosazování svých hodnot a zájmů. 

Pokud jde o západní civilizaci, někteří ji vidí v plném rozkvětu. Někteří však mluví o jejím soumraku a o sebezničujícím chování vedoucím k zániku.

 

Jeden z prvních myslitelů nové doby, který začal uvažovat o dějinách civilizace, byl neapolský filosof, historik a právník Giambattista Vico (1668-1744). Podle něho jsou dějiny vývojem lidského ducha. Lidé z vlastní vůle uskutečňují ideu své podstaty, směřující k pokroku.  Jejich vzdělanost přenáší své sídlo z lesů a chýší do vesnic a měst, a posléze  se zabydluje v akademiích. Přirozenost národů je nejdříve surová, pak přísná, ponenáhlu se stává mírnou, rozmařilou a nakonec nevázanou. Lidé si opatřují zpočátku jen věci nutné, pak si všímají věcí prospěšných, pohodlných, půvabných. Až  se luxus z mnohostranného komfortu zvrhne v pošetilé zneužívání věcí, k  nevážnosti k nim, k zbytečnému plýtvání, odkládání a vyhazování věcí. Bují  marnotratná nehospodárnost a nešetrnost. A to je počátek  konce civilizace. Tak  podle G. Vica spěje civilizace k svému zániku. Vicova myšlenka  se dnes jeví velmi aktuální. Cožpak my, a zvláště pak  ve vyspělých zemích, nežijeme rozmařile a nevázaně? A dokážeme se vrátit k rozumnému  a šetrnému hospodaření? K hospodaření našich otců a dědů?  Dokážeme opustit neomezený konzum a vyměnit jej za střídmé a skromné zacházení s věcmi, kterých si budeme vážit, které budeme opatrovat a  které nebudeme lehkomyslně odkládat a nahrazovat novými? 

 

Civilizaci udržují ty ideje, které ji po tisíciletí utvářely. Zkusme uvažovat, které  ideje to  v naší civilizaci  jsou, a jaký je jejich osud v přítomné době.

 

Nejstarší památky  lidských dějin v evropském světadíle  objevili archeologové na ostrovech Egejského moře a na pobřeží Peloponésu.  Pocházejí z 3. tisíciletí př. n.l. Jméno  Europa dostalo toto  území po  sličné hrdince jedné z bájí o Diovi, vládci božského Olympu.Ten  ji prý v podobě býka unesl z Foinikie na Krétu. Směr pohybu bájného únosu  není bez symbolického významu. Počátek evropských dějin je zároveň počátkem vývoje řecké kultury. A ta osobitým způsobem vstřebala a přetvořila prvky tehdejších  bohatých  orintálních kultur, dnes již dávno zaniklých, jako byla kultura egyptská a kultura  mezopotámská.

 

Řecká kultura se  postupně rozšířila na území podél celého Středozemního moře a neztratila svůj dominantní vliv, ani když Řeky vystřídali Římané, druhý slavný národ starověku. Zbudovali mocné Imperium Romanum. Rozšířili je daleko  na sever, k Dunaji a k Rýnu, ba až do Hispánie a Británie, na jihu do Afriky. K vyspělé kultuře řecké patřila láska k moudrosti (filosofie a věda), pěstování tělesné zdatnosti (olympijské a  jiné atletické závody a hry), obdivuhodné chrámy, sochy, divadlo, poesie. Harmonie životního slohu,  krása těla i ducha (kalokágathie) se u nich postupně  sdružila s odmítnutím  aristokratické vlády a  s demokratickou správou obce.

 

Římané řeckou kulturu přejali a připojili k ní  prvky  dalšího vývoje, zvláště  v architektuře a

v organizaci veřejné správy. Sestavili  propracovaný soubor zákonů - „Římské právo“. Bylo to právo civilní (občanské, manželské, dědické, zástavní, obchodní) a  právo trestní. Ten soubor  neztratil svůj didaktický význam ani v moderní době. Studenti na právnické fakultě skládali ještě nedávno zkoušky z „Římana“. Politicky ovšem Římané opustili časem republiku a ustavili mocné  císařství. Řeckořímská antika je otrokářská a povýšená nad  jinonárodní „barbary“. Rovnost mezi lidmi je myšlenkou jen některých filosofů, jako byli např. stoici.

 

Za časů  násilné  římské světovlády se antický svět  pokřesťanštil. A tak další vývoj evropské kultury spočívá nejen na základech řecko-římských, ale  i křesťanských.

Z nepřeberného bohatství antického myšlenkového pokladu vybereme jen nepatrnou ukázku. Je prastará. A přece se nijak neliší od způsobu myšlení  dnešního člověka. 

 Antický Řek,  jako každý tvor na Zemi,  byl svou podstatou od samého počátku součástí  přírody a přírodního prostředí. Příroda mu poskytovala všechno, co potřeboval pro  svůj způsob života a obživy.  Sběrač, lovec, pastevec, zemědělec, řemeslník – všichni  se živili jen dík tomu, co získali od přírody. V praktických činnostech nabývali  zkušenosti o tom, co dělat, aby jejich součinnost s přírodou byla  co nejúspěšnější. A dosahovali v tom pokroku.

Sbor kmetů v Sofokleově tragédii  „Antigona“  (5.stol. př.n.l.) vypočítává, co všechno člověk umí. Oře půdu s pluhem a s koňským potahem. Plaví se s lodí i bouřlivým mořem. Chytá zvěř, opeřence i šelmy, ovládá bujné koně i divoké býky. Zakládá obce, vládne myšlením i  řečí. „A je ke zlu a hned zas k dobru náchylen. Když  šetří zákony  vlasti a práva bohy určená a město povznáší, činí  dobro. Opak je nepěkná špatnost.“  „Mocného sice je mnoho, však člověk všeho je mocnější“,   deklamuje sbor. „I trapných nemocí ví, jak se vystříhat. Však smrti neumí se zbýt.“ To  konstatuje  sbor starců v nesmrtelné  tragédii.

Ta tragédie  se vztahuje ke konfliktu, který se v dějinách stále vrací. Ke konfliktu mezi nepsanými zákony lidskosti  a  tvrdými  zákony vládců. Ke konfliktu mezi svědomím a mocí.  Sofokleově tragédii  je již více než 2500 let. Tak dávno je tomu, co  herci  předvedli, jak Antigona  alespoň symbolicky  na bojišti  pohřbila svého  bratra,  proti zákazu vladaře.  Ale ani v moderní době  na ni dramaturgové nezapomínají, ani v divadle ani ve filmu.  Antigonin konflikt mezi  příkazem svědomí a příkazem  vládnoucí  moci nepřestává vzrušovat ani  dnešní myslitele. Ukazuje se, že jde o konflikt v dějinách naší civilizace trvalý.