Jdi na obsah Jdi na menu
 


Esej o hodnotách západní civilizace, část 3

9. 6. 2024

 

 Esej o hodnotách  západní civilizace 3

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Od  Ananké (neproniknutelné nutnosti)  k  Logu (důvodnému řádu)

 

Nové paradigma duchovního života ve starém Řecku  přinášejí první filosofové. Opouštějí fantazie Mýtu, usilují o poznání světa pozorováním a úvahou, racionální reflexí. Kladou si svobodně své otázky po počátku a  po pralátce světa a na základě vlastního osobitého zobecnění si na své otázky odpovídají. Dospívají k názoru, že světu vládne Logos, světový rozum a harmonický řád vesmíru.

Obdivuhodný vzestup řeckého ducha („řecký zázrak“) vrcholí po slavných vítězstvích v perských válkách. Byly to války za svobodu a nezávislost. Řecko se ubránilo  perské imperiální agresi a pocítilo obrovský podnět  vzněcující k rozmachu. K rozmachu ve všech sférách lidské činnosti, ve vzdělanosti a ve sportu, ve  výrobě a obchodu, ve výstavbě, v architektuře, v sochařství, v literatuře, v  divadle. Rozmach řecké společnosti podpořil všeobecné přesvědčení o vládě Logu, kterou hlásali filosofové. 

 Logos má svůj podíl na sporu Sokrata se sofisty i na Sokratově obratu  myšlení  od přírody k člověku. Na antropocentrickém obratu.  Ale stejně tak Logos  spočívá  i v základech  klasických filosofických systémů, jako byly platonismus, aristotelismus, epikureismus a stoicismus. Jsou to  dodnes obdivované soubory myšlenek věčně živých. Osvobodit od závislosti na moci však Logos nedokázal. Např. již zmíněný Sokrates  byl křivě  obviněn, nespravedlivě souzen a  odsouzen  k vypití  číše smrtícího bolehlavu.

 

Kolo dějin se ovšem nepřestává točit. Hospodářský rozmach, hromadění majetku a koncentrace kapitálu podkopaly soudržnost uvnitř řeckých  obcí i mezi nimi navzájem. Dřívější orientace občanů na obecné blaho je vystřídána ohledem na vlastní zájem. Bezohledná ziskuchtivost vlivných skupin vede k vleklé domácí válce, k všeobecnému oslabení, posléze k ztrátě samostatnosti pod nadvládou mocenské expanze makedonských vládců, Filippa, Alexandra a jeho nástupců. Nakonec se Řecko  stává římskou kolonií. Řecká kultura se latinizuje a šíří  se po celém Římském impériu. Řečí vzdělanců se stává  řečtina. Vrchol řecko-římské antiky spadá do období sklonku římské republiky a vlády císaře Augusta. Je to období lesku veliké moci, ale i jejího pokračujícího  úpadku.

 

Přibývající krizové jevy helenistického a posléze římského impéria oslabily víru v moc a sílu lidského poznání. Společenské zvraty a obraty zpochybnily existenci rozumného světového řádu. Rozšířila se skepse a  nekritické mísení různých nesourodých, fantastických a pověrečných názorů. Svět Logu odchází spolu se světem řeckořímské antiky a na jeho místo nastupuje svět náboženské víry a  svět nových říší, zbudovaných na troskách Římského impéria. Nové názorové paradigma charakterizuje Fides (víra), náboženské přesvědčení (fideismus).

 

 

Po Logu (myšlenkovém řádu) přišla Fides ( náboženská víra)

 

V atmosféře duchovního rozkladu římského impéria vzniklo  v rámci judaismu v Palestině  nové náboženství. Křesťanství. Vedle řeckořímské antiky se stalo  rovněž zdrojem evropské kulturní identity,  součástí  západní civilizace. Vypráví, že  za císaře Augusta se v Palestině narodil Ježíš  Nazaretský. Za císaře Tiberia  dospěl a zahájil své reformně náboženské působení. Vyšel  z  židovského Starého zákona, ale přetvořil jej. Neopakoval  již starou zásadu „Oko za oko, zub za zub“, ale přišel s novým přikázáním: „Milovati budeš bližního svého jako sebe samého“. Křesťanství bylo  zpočátku krutě pronásledováno. Avšak  r. 313 se mu dostalo státní podpory. Dvůr Konstantina Velikého v něm našel působivý ideologický prostředek  působení na obyvatelstvo. Křesťanství  bylo nejdříve  státem uznané a potom povinné. Stalo se  oficiálně  nařízeným a nedotknutelným státním náboženstvím.V této pozici setrvalo po dlouhá staletí. Až nová doba jeho působení oslabila.

Jako okruh  řeckých bájí ani okruh  biblických příběhů nepřestal být  pramenem inspirací, sdílení a prožívání pro příslušníky dalších období vývoje naší civilizace. 

Výklad křesťanství podává „Nový zákon“. Jsou to především  čtyři „Evangelia“, spisy o životě a působení Kristově.  Sepsali je Matouš, Marek, Lukáš a Jan. „Nový Zákon“ navazuje na původní   židovské kulturně historické texty „Starého Zákona“. Ten se  nepřestává  uznávat a ctít.  I proto, že se v něm prorokuje příchod  Mesiáše, Spasitele. A to je podle křesťanů Ježíš Nazaretský.   Kristus sám prohlásil, že dosavadní náboženství nepřišel zrušit, ale naplnit. Přinesl ovšem  mnoho změn vlivem  měnící se společnosti a vlivem pokročilejšího mravního citu.

K archaickým  mysterickým  prvkům  nového náboženství patří  křest, magická svátost očisty „živou vodou“  a „večeře Páně“ čili  „přijímání“. Je to  zvláštní  symbolická  oběť, při níž se  pojídá  „tělo a krev Páně“, kousek boha, kousek božího pneumatu. Věřící  tím získá  odpuštění hříchů na zemi  a po smrti život věčný na nebesích.  Tělo boží  při obřadu zastupuje chléb (hostie) , krev  představuje  červené víno. Pojídání boha, teofagie, existovalo  dříve, např. v kultu Dionýsově. Nepřítomného boha tu  zastupoval a rituálně se pojídal  kolouch. Dnešní věřící   vnímají  „večeři Páně“ jen  jako abstraktní symbol.                        

Křesťanství doznívajícího starověku a raného středověku je náboženstvím doby válek, převratů a      ukrutností. Ozbrojené houfy „barbarů“ táhnou celým známým světem a rozbíjejí dosavadní společenské instituce a zvyky. Potrvá celá staletí než budou  položeny základy nových,  stabilizovaných států a  uznávaných mezinárodních vztahů. A tak křesťané na troskách starých říší  dlouho věří  na brzký zánik světa, apokalypsu, po které  znovu přijde  Kristus  a bude vládnout   pro nápravu křivd a pro udílení milosti a blaha všem trpícím. Jeho vláda  na Zemi bude trvat 1000 let.

 A protože řecky se 1000 řekne chilioi, dostalo toto  hnutí  jméno „chiliasmus.“

V době všeobecně zjitřené, horečnaté, plné okultismu a mystiky, vizionářů, proroků, kouzel a znamení, obrnili se vyznavači Kristova učení rezignací, důvěrou v Boha a v tajemství vykoupení. Na místě  se šířila lhostejnost k věcem tohoto světa, vždyť šlo  přece  o spásu duše! Proti naturalismu klasické antiky  zavládl supranaturalismus, vláda nadpřirozena. Je třeba potlačovat tělo a smysly (askeze), odumřít světu časnému, snášet trpělivě strasti a svízele. Chudoba a odříkání vedou k věčné blaženosti, mučednictví k svatosti. A Bůh zjedná nápravu  za pozemské strádání: „Bohatí se mají dobře na zemi, chudí se budou mít dobře na nebi“.

 Proti  antickému racionalismu postavilo křesťanství supraracionalismus. Bůh a svět jsou našemu poznání objekty nedostupné, pokusy poznávat je  jsou bezbožné. Lépe je žít v lásce k Bohu. Víra v nadpřirozeno  je podmínkou  vykoupení a spásy.

Skupiny věřících  postupně  vytvořily společnou organizaci -  Kyriaké oikia, Dům Boží, Církev obecnou (katolickou). Zpočátku křesťané trpěli útlakem a pronásledováním. Byla to církev „trpící“.  V té době se  někteří   stoupenci  zabývali apologetikou, obhajobou víry. Hledali kontinuitu s minulostí, která by jejich učení ospravedlnila. A tak si také  přivlastnili Logos. Božský Logos je podle nich rozšířen po celém světě. Logos je syn Boží,  moudrost sama, pravda Boží.  Prostřednictvím Logu Bůh stvořil a řídí svět. Ale od r.313 již křesťané apologetiku nepotřebovali. Císař si církev přisvojil z ideologických důvodů jako prostředek  k ovládání obyvatelstva. A tak se úloha církve změnila. Teď  už nebyla „trpící“, teď  byla „vítězná“. A sama přikročila k bezcitnému pronásledování pohanů a kacířů. 

Přirozené rozdíly mezi západní (Řím) a východní částí impéria (Konstantinopolis, dříve Byzantion) se prohloubily r.395 rozdělením říše na dvě části. Od prohlášení církve za státní instituci stal se její hlavou císař. To  na východě zůstalo trvale v platnosti (césaropapismus). Avšak na západě, po pádu říše ( r.476) a  po nástupu nestabilních vlád germánských kmenů, hrál stále významnější roli římský biskup. Stál v čele církve, jediné tehdy fungující  instituce, která neformálně spravovala síť dílčích organizací na celém území.  Prohlásil se za nástupce apoštola Petra a činil si nárok být duchovní hlavou nejen církve, ale i státu,  celého západního světa.     

Pozdější spojení s franskými panovníky  přineslo římskému papeži  vlastní stát (Vatikán) a stálý růst vlivu i v důsledku pokřestění Irů, Germánů, západních Slovanů. Do tohoto období spadá i historie Velké Moravy a cyrilometodějská tradice, která  se trvale ujala  u východních a jižních Slovanů. Na misijním území Velké Moravy  se  tehdy střetly zájmy Franské říše  se zájmy říše Byzantské.

Římský papež měl časté spory s východními patriarchy a s  jejich císařem-papežem. I misijní činnost bratří ze Soluně patřila mezi ně. Skončila vítězstvím Říma a Franků. R.1054 nastal definitivní církevní  rozkol. Oba vrcholoví hodnostáři se dali vzájemně do klatby a na světě byla od těch dob církev římskokatolická a církev východní, pravoslavná. Obě se pokládají za „pravé“. A tady se  zřejmě natrvalo oddělila  byzantská civilizace  od civilizace  západní. I když základy mají společné. Když r.1453 padl Cařihrad (Konstantinopol, dnes Isatnbul) do rukou Osmanských Turků, přeneslo se sídlo hlavy pravoslavné círve do Moskvy. Moskva se stala „třetím Římem“. Končí civilizace byzantská a začíná civilizace pravoslavně slovanská. Uplatňuje se tu vliv   dělení křesťanství na východní a západní.

 Jsou militantně ladění autoři, kteří  kořeny západní civilizace  vidí v imperiálním římanství, v křesťanství  západního  ritu a v germánství. Jsou zastánci mírových tradic a ti uvažují o humanitním odkazu řeckořímské  antiky, o nerozděleném křesťanství a o přínosu řady  nebojovných  evropských národů.

Západní i východní duchovní otcové (patres) se od počátku křesťanství  vyrovnávali s myšlenkovým odkazem řeckořímské antiky, jak jej našli v pokleslé a fragmentární podobě, provázející zánik antické civilizace. Z konglomerátů různých směrů a kultů konstituovali věrouku, učení, které nečinilo rozdílu mezi filosofií a teologií. Vynikajícím představitelem tohoto období duchovních otců, patristiky, je Aurelius  Augustinus (354 – 430). Chtěl věřit, aby rozuměl a jeho cílem bylo  poznávat Boha a duši. K základním antickým ctnostem, moudrosti, spravedlnosti, statečnosti a uměřenosti, přidal tři ctnosti křesťanské: víru, naději a lásku. 

Od 9.stol. (doba Karla Velikého) se v centru říše  probouzí nový zájem o vzdělání. Vzniká školská učenost, scholastika. Kromě křesťanské věrouky se studuje 7 svobodných umění, dědictví antiky.

Je to trivium, gramatika,  dialektika (logika), rétorika  a quadrivium, geometrie, aritmetika, astronomie a musika. Ale to se týká jen církevních institucí. Světská šlechta  na hradech pěstuje rytířské ctnosti: jízdu na koni, plavání, střelbu z luku, šerm mečem a zápas, lov, hru v šachy, veršování. A prostý lid v podhradí  se věnuje  manuální práci. Učí se leda  jeden od druhého.

 V neděli pak povinně  chodí do kostela.