Chvilka pro demokracii? Prof. PhDr.Stanislava Kučerová, CSc.
Chvilka pro demokracii?
Prof. PhDr.Stanislava Kučerová, CSc.
Podivný nápad. Slyšeli jste to na Letné? Demokracie pro chvilku? Na chvilku? Milion chvilek pro demokracii? Snaha prosazovat chvilkové nápady? Tedy nápady nekritické, nepříliš informované nebo zmanipulované? Bez záruky? A to má být demokracie? Není to spíše anarchie? A komu taková předstíraná demokracie prospěje? Kdo ji vyvolal a kdo ji podporuje?
Politický život v demokratickém státě se nevyhne nebezpečí partajnictví. Jako mor se tu často šíří ješitnost a prestižnost politických vůdců a projevy nepřátelství vůči politickým protivníkům a rivalům. Leckdo usiluje všemožně je zničit, pomluvit, diskvalifikovat, dehonestovat. Vyřadit z konkurenčního boje. Ale co má v tom případě dělat občan? Občan by neměl podléhat podobným formám politického boje. Neměl by se smiřovat se sebeláskou, egocentrismem, nedostatkem sebekritiky a s velikášstvím některých stranických vůdců. Ani s jejich nepřátelským tažením proti politické konkurenci. Neměl by se účastnit žabomyších vojen a intrik, které takoví vůdcové vedou, ani když se ti vůdcové zaštiťují demokratickými hesly a prohlašují sami sebe za „pravé“ demokraty a za nejpovolanější „ochránce demokracie“.
T. G. Masaryk jako zakladatel a první president Československé republiky se stal učitelem demokracie ve státě Čechů a Slováků. Zdůraznil, že jen vzdělaný národ může být svobodný, a že bez výchovy k demokracii nemůže demokracie existovat. Demokracie je podle něho politická organizace společnosti na mravním, humanitním základu. Není to žádný „Kocourkov“ ani „Hulvátov“. Masarykova demokracie spočívá na práci, na poctivé a odpovědné práci a na otevřené diskusi. Lidé si vyměňují názory na vzniklé problémy a hledají řešení, která by odpovídala zjištěným faktům a situacím. Řídí se argumenty, navzájem si předkládají důvody a podle nich volí přístupy a řešení. Řádně, odpovědně a důvěryhodně. Nepodléhají líbivým heslům a slibům, manipulačním trikům nebo dokonce nátlaku. Jsou tolerantní a solidární. Odmítají neodpovědné politikaření a politické hašteření. Usilují o společenský konsensus, o shodu a souhlas mínění z hlediska veřejného zájmu a obecného prospěchu.
Cílem demokracie je správa společných věcí pro obecné blaho. Tato správa podléhá parlamentní kontrole. Demokratické zřízení není možné bez vědy a bez pokroku ve všech oborech lidské činnosti. Není možné ani bez lidskosti, bez humanity, bez mezilidské vzájemnosti a vstřícnosti. Podstatu demokracie definuje nezapomenutelné heslo Velké francouzské revoluce: „Volnost – rovnost – bratrství“.
Pokračovatel Masarykův, president Edvard Beneš, byl hluboce otřesen selháním demokratických společností vlivných velmocí v době mezi dvěma válkami. Napsal o tom několik výstižných a dodnes inspirujících spisů. Vyzýval k promyšlené demokratické politice nejen správní, ale i hospodářské a sociální. Uvažoval o nových formách celoevropské bezpečnosti a předvídal i mnohá nebezpečí v budoucí Evropské unii, jak je vidíme dnes. O boji za demokracii vypovídá celoživotní zkušenost presidenta Edvarda Beneše, i o tom, že on nikdy svůj boj za demokracii nevzdal. A jeho odkazu, tak jako Masarykovu - „věrni zůstaneme“.
Historické vědění a zkušenost, jak jsme je v naší zemi prožívali, to věru nejsou nápady „na chvilku a pro chvilku“ ! Takové nápady povrchního politického hašteření opravdu nestojí za to, aby se lid kvůli nim scházel na Letné.